Heaven on earth... - Reisverslag uit Lexington, Verenigde Staten van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Heaven on earth... - Reisverslag uit Lexington, Verenigde Staten van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Heaven on earth...

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

01 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Lexington

Hi folks, how are you doing tonight?!
Jullie hadden het gelukkig al begrepen, maar we hebben het hier prima naar ons zin! Zelfs zonder paarden, vandaag.
Eerst hebben we een beetje uitgeslapen, want het zijn wel heftige dagen. Na het ontbijt op pad naar de Shaker Village van Pleasant Hill. Mooie rit, zelfs een stukje door bergachtig terrein. Ze hebben het dorpje gerestaureerd in de sfeer van 1805. We zijn begonnen met een rondleiding door het Centre Family House. Daar kregen we heel veel info over de Shakers. Het is eigenlijk vergelijkbaar met een kloosterorde. Als je wou (en mocht) toetreden moest je al je bezittingen opgeven, je huwelijk ontbinden en afstand doen van je kinderen. Verder leefde je dan als broer en zus verder (ook niet persé in hetzelfde huis). Mannen en vrouwen hadden ieder een eigen deel van het huis (veel ruimtes hadden 2 deuren, want mannen en vrouwen gingen ook niet door dezelfde deur). Ze spraken niet met elkaar, alleen na toestemming en met 'toezicht'. Het leven bestond uit heel veel werken (mannenwerk gescheiden van vrouwenwerk, onder het werk mocht je gelukkig wel lekker kletsen!), onderbroken door bezinning en maaltijden. Mensen uit deze gemeenschap gingen zeker naar de hemel en daar moest je je goed op voorbereiden. Dus moest je proberen hier de hemel op aarde te creëren. Ontzettend boeiend, deze excursie! 's Middags hebben we nog een soort dienst meegemaakt. De vrouw die dat leidde legde uit hoe dat werkte en ze zong ook hymnes. PRACHTIG! Wat een stem en wat een akoestiek!! Bij zo'n dienst deed eenieder wat de geest hem ingaf. Als je bv. voelde dat je moest zingen dan deed je dat. Maar het kon ook neerkomen op springen, rollen, dansen, etc. Een vrolijke boel, dus! Het dorpje was ook erg sfeervol. Mooie stijl....
Eer we uitgekeken waren was het al 4 uur! We hadden nog naar een Bourbonstokerij willen gaan, maar dat ging niet meer lukken. Toen zijn we maar gaan shoppen bij Macy's. Eveneens zeer geslaagd! We hebben ieder 2 spijkerbroeken en 2 shirts gekocht. Tja, verderop de reis zullen we ons toch wat normaler moeten gaan kleden!
Daarna nog Indiaas gegeten (met Mangolassie, Viola!) en weer 'huiswaarts'. Nu draait de was hiernaast in de wasserette en heb ik weer mooi tijd voor m'n verhaaltje! Morgen vrees ik dat dat niet gaat lukken. We hebben 's avonds nog Kür op muziek en als dat goed afloopt...dan zal het wel weer feesten worden!
Het is hier inmiddels trouwens heerlijk zomers weer: zonnig en 26 graden! Het doet ons ook genoegen dat we blijkbaar steeds meer mensen besmetten met het 'paardenvirus', maar wees gewaarschuwd: eer je het weet loopt het errug uit de hand!!!
Liefs en xxxx Ronald en Hilde

• 01 Oktober 2010 - 05:53

Stance:

ha Hilde
    Ik heb net mijn fotoalbum gemaakt, achteraf heb je ook nog heeeel lang plezier! Ik heb de tv aangezet voor de paarden, ziet er heel goed uit, kan me jullie feestvreugde voorstellen.
    Gr Stance

• 01 Oktober 2010 - 06:30

Marga:

Hi there,

Ik heb donderdagavond de Special op tv bekeken (ja je moet wat als je niet in Kentucky zit...) en dat vond ik al helemaal genieten. Ik kan me dus voorstellen dat het bij jullie helemaal feest is. Ik heb nu al zin in London! Jullie gaan lekker nog genieten van de Kur en daarna Edward en Totilas in het zonnetje zetten, toch?!

Groetjes vanuit een droog! Zeeland.
    Marga

• 01 Oktober 2010 - 06:34

Pap En Mam. :

Goede morgen Hildegard en Ronald. Wat een mooie verhaal en heel interessant! Iedere morgen genieten we daarvan. Jullie zien we reizen mee. Een fijne dag weer ook genieten van de kur op muziek! Heel veel groetjes Mam en Pap.Ovrigens Pap heeft een foto gemaakt van jullie op de TV.

• 01 Oktober 2010 - 08:32

Charlotte:

Helleuschen,

De foto die opa van jullie op de tv gemaakt heeft is echt gaaf!! En superduidelijk. Heeft hij goed gedaan. Ik moet zeggen dat ik jullie stukje erg boeiend vond vandaag. Ik hoop dat jullie vanavond mogen feesten voor de overwinning van het goud bij de kur op muziek. Wij gaan bij Viola flink feestvieren. Hahaha hoor mij. Hier schijnt het zonnetje, blauwe lucht maar wel koud. Had zelfs het idee dat we vannacht een beetje vorst gehad hebben. Dus Robin is boven aan het opruimen in de gang en dan kan straks mijn Oleander naar boven zodat ie niet bevriest. Veel plezier weer vandaag en we hopen dat jullie flink kunnen feesten.

Groetjes Charlotte

• 01 Oktober 2010 - 21:17

Leona:

leuk, zo n heel andere cultuur leren kennen

• 01 Oktober 2010 - 21:25

Mechiel En Esther:

Hoi Hilde en Ronald,
    Leuk om jullie verhalen mee te lezen en de foto's erbij te zien!
    Veel plezier en geniet ervan!

Groeten, Mechiel en Esther