Queen Charlotte Track - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Queen Charlotte Track - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Queen Charlotte Track

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

29 November 2015 | Nieuw Zeeland, Picton

Hallo allemaal,

En deze keer schrijf ik mijn berichtje onder een boom, in het zonnetje.
Vandaag zijn we begonnen met de Queen Charlotte Track, een 4-daagse wandeling in de Marlborough Sounds.
Dag 1: We werden met de boot naar het beginpunt (Ship Cove, waar kapitein Cook ook voor het eerst aan land kwam) gebracht. Over 4 dagen worden we weer netjes opgepikt, 71 km verderop en bovendien wordt elke dag onze bagage naar de volgende lodge vervoerd. Pure luxe dus! Vandaag hebben we 15 km gewandeld. Het eerste stuk was steil, maar verder was het een relaxte zomerwandeling. Terwijl we door het bos liepen, werden we geregeld getrakteerd op prachtige doorkijkjes naar de blauwe zee onder ons. Het zonnetje schijnt, de vogeltjes fluiten, wat wil je nog meer?! Het enige wat gedurende de eerste helft van de tocht het plaatje wat verstoord, is het feit dat ze hier wel heel hard proberen om ingevoerde roofdieren als bunzings, opossums, wezels en ratten uit te roeien. Deze beesten vreten zowat alle jonge vogels en eieren op, waardoor het wel heel stil is geworden in de bossen hier. Dus langs het pad kom je dit stuk om de tien meter vergif en vallen tegen. Niet echt een leuk gezicht. Tegen half 4 waren we al bij Furneaux Lodge, prachtig gelegen in een baai. Snel even het water in gedoken (wel erg koud!!!), even douchen en nu lekker lezen in de zon. Morgen voorspellen ze helaas regen...gelukkig maar een korte wandeling (12 km). We zien het wel....voorlopig genieten we nog even van de zon!

Queen Charlotte Track dag 2...Helaas kunnen ze hier goed het weer voorspellen, want we hebben inderdaad regen vandaag. Gelukkig was het een makkelijke wandeling (3 uur gelopen) en de helft van de tijd was het droog. Verderop in de middag trekt het steeds meer dicht (donkere wolken, wind, flinke regen), en uiteindelijk spoelt het van de regen, maar we zitten hoog en droog in de Lodge (Punga Cove). Er zit niks anders op dan lekker lui op de bank liggen lezen! En natuurlijk een glaasje wijn bij de open haard....Maar hopelijk morgen beter weer....

Dag 3: vandaag stralend weer! Ongelooflijk hoe het per dag kan omslaan. Vandaag was een pittige dag: zo'n 25 km en 450 hoogtemeter. Maar gestaag doorstappen, dan kom je uiteindelijk wel op je plaats van bestemming! We klommen naar de kam en vervolgden die, met uiteraard weer prachtige uitzichten op de megablauwe zee. Doordat we ook geregeld door het bos liepen was het qua zon en temperatuur goed te doen. Mooie wandeling! Rond kwart over 3 zijn we in Portage Resort. We hebben een belachelijk grote kamer, nog 4 bedden over! Dus als iemand zin heeft om te komen logeren??! Er is hier ook een zwembad, maar dat is smerig, dus toch maar de zee in gedoken. Heerlijk!! Nog even lekker zonnen en dan maar weer eens eten, buiten op terras, met uitzicht op de baai en een koel wit wijntje. Zwaar bestaan....

Dag 4: volgens de planning 21 km, maar die lijken wel langer te duren. We beginnen met een pittige klim (400 hoogtemeters). De spieren zijn gelijk wakker! Dan weer fel omlaag en weer up en weer down. Na 2 uur hebben we de pittige 7 1/2 km gehad dan nog 12 1/2 geleidelijk op en neer. 'S ochtends hebben we zon en is het best warm, 's middags komen de wolken. Ach ja, beter voor ons velletje! Uiteindelijk komen we 14.15 uur bij het eindpunt, Anakiwa. We zouden om 4 uur de boot hebben, maar gelijk met ons komt een bootje van Cougarline aan. We kunnen gelijk mee. Mooi! Zo komt er een einde aan onze eerste track...het was een mooie wandeling: goed aangelegd en bewegwijzerd, zelfs toiletten met WC-papier en volop picknickplaatsen onderweg. De hotels waren luxe te noemen, maar dat is natuurlijk wel lekker na een dag lopen. Het enige minpunt is, dat het tegelijk mountainbike-route is. Toch best gevaarlijk zo nu en dan. We zagen nog een dode opossum onderweg. Misschien onder de wielen van een MTB-er gekomen?! Wij hebben het er gelukkig ongedeerd vanaf gebracht!

Op de track hadden we steeds geen internet en telefoonbereik, dus nu weer even inhalen, terug in Picton!

Lieve groetjes,
Ronald en Hilde

• 29 November 2015 - 09:07

Viola:

Wauw wat een mooie tocht!! Dat is wat anders dan wandelen in Nepal en hopen dat je een enigszins schone wc onderweg tegenkomt ipv achter een struikje! Toch heel anders reizen in Westerse landen!
    Hebben jullie ook nog wat feitenkennis onderweg gehad? Ik ben wel benieuwd waar de Marlborough Sounds vandaan komt? Is jullie wandeling gesponsord door de sigaretten?
    Ben benieuwd wat nu op de planning staat maar gelukkig vervelen jullie je niet! Niet teveel wijntjes drinken he

• 29 November 2015 - 11:01

K.Dolmans:

Heerlijk toch zon tocht. Heel veel te beleven!!Succes verder met alle wandelingen en belevenissen en het goede weer daarbij!!

• 29 November 2015 - 11:58

Lily:

Zo, da's niet mis, stevige wandelingen! Geniet ervan!

groetjes Lily

• 29 November 2015 - 19:35

Charlotte, Robin En Sophie :

Fijn dat jullie het er goed vanaf gebracht hebben en wat een mooie foto's!!
    Oh en die gifbakken mogen ze wel naar ons brengen :P. Hier was het vandaag vies en druilerig weer. Harde windstoten. Dus blijf maar lekker daar. Wilde eerst naar Sinterklaas in de stad maar daar was het te vies voor.

Groetjes!

• 29 November 2015 - 20:48

Marie-Louise:

Ja, deze wandeling lijkt me ook wel wat. Niet te moeilijk en vooral overnachten in een lodge!
    Heel mooi! Houd dat maar lekker vast, want hier is het weer eens storm! Ik ben blij dat ik weer heelhuids thuis gearriveerd ben (vanuit Amsterdam)....pfff!
    Geniet maar dubbel van de zon en de zomer!

• 29 November 2015 - 20:58

Marga:

Van alles te zien en te beleven daar. Super leuk om jullie belevenissen te lezen. Vooral ook fijn dat het weer mee zit. Het is hier nu avond en code Oranje. De wind is zo hard dat ik af en toe vrees of ons huis blijft staan :-( Geniet nog lekker verder daar!!! Groetjes!

• 30 November 2015 - 09:03

Antine:

De storm is hier net gaan liggen.. (om je een idee te geven, van het station naar mijn huis heb ik maar 6 keer moeten trappen.. geen E-bike nodig hier). Maar wat een leuk verhaal weer.
    Hier staat nu een Engelse schoolbus op het plein om lessen te geven over alcohol en drugs. Het miezert nog steeds. Morgen gaan we Sinterklazen/bowlen en o help, de kerstmarkt komt dichterbij!

• 30 November 2015 - 18:26

Theo & Marga, Maarten En Heleen:

Prachtig! Hartelijke groeten van ons vieren.