Banks Peninsula - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Banks Peninsula - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Banks Peninsula

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

17 December 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo mensen,

Weer verder waar we eindigden...za 12-11 was vanaf de middag echt het vreselijkste weer: enorme plensbuien en onweer. Eind van de middag gingen we dus lekker opwarmen in de sauna, in bikini. Om af te koelen gingen we vervolgens gewoon buiten zitten. Dat moet wel een raar zicht geweest zijn! Maar ach...
Zo 13-11 weer regen. Het heeft in de bergen zelfs gesneeuwd! We gaan maar film kijken, over Edmund Hillary en o.a. zijn beklimming van de Everest. Mooie film. Als klein jongetje werd hij bij gym ingedeeld bij de kneusjes en uiteindelijk zet hij zo'n prestatie neer! Ook veel beelden van Nepal, waar hij nadien heel veel goeds heeft gedaan. Mooi! Daarna nog het museum bekeken.
's Middags met de bus naar Christchurch. Onderweg stoppen we bij Lake Tekapo. Ook al zo intens blauw! De chauffeur vertelt dat bij de aardbevingen in Christchurch 80% van de gebouwen in de binnenstad beschadigd waren.
Ma 14-12 gaan we met de bus naar Akaroa. Eerst nog een klein paniekmoment...terwijl ik aan het douchen was, was een rekje omgevallen tegen de deur van de douchecabine. Die zat helemaal klem. En de badkamerdeur zat op slot. Over de cabine klimmen ging niet. Wat nou?! Enige optie was keihard tegen de deur duwen, totdat het glas zou breken. Gelukkig bleek de muur zacht en boorde het pootje van het rekje zich in de muur, waardoor er ruimte kwam. Pfffff!
Vandaag is het heerlijk zonnig. We slenteren lekker rond in Akaroa. Het is een leuk plaatsje met Franse invloeden (ooit gesticht door Franse immigranten). Akaroa ligt aan een baai, omringd door bergen (eigenlijk de doorgebroken rand van een vulkaan), waar we de komende dagen gaan wandelen.
Om 5.45 uur worden we opgehaald en naar de eerste overnachting gebracht. We zijn maar met zijn vijven en de andere drie lopen de track in 2 dagen. De eerste Lodge (Onuku) heeft een prachtige tuin (heel veel mooie vogeltjes die zich niet laten fotograferen) en allemaal leuke zitjes. Tot laat zitten we op de veranda te lezen. Dan zijn er al wat sterren, maar middenin de nacht is de hele hemel bezaaid met sterren. Prachtig!
Di 15-12 is het weer zonnig en 's zomers. Lekker buiten ontbijten, dus! De route die we lopen is prachtig: eerst flink klimmen, met prachtig zicht op de baai (dolfijnen!) en later zelfs aan de ene kant de Pacific Ocean en aan de andere kant de Southern Alps. Als we afdalen komen we ineens in een tropisch bos met (boom)varens en soms eeuwenoude bomen. We lopen langs een stroompje en zien meerdere watervallen. Mooi! Dan komen we weer meer in grasland met schapen en lammetjes. Zo afwisselend! De hut (Flea Bay) ligt bij een strandje, dus allebei even lekker afgekoeld in zee. Het is zo warm (en rustig) dat we maar gewoon in zwemkleding blijven. Nog een beetje zon opzuigen! We hadden het hele huis voor ons alleen, dus dat is best luxe!
'S Avonds gingen we mee met de pinguïnexcursie. Hier op het terrein staan honderden nestkasten voor de kleine, blauwe pinguïns. We mochten in de nestkasten kijken, waarin steeds 2 jonkies zaten. Later gingen we kijken hoe de pinguïns uit het water kwamen en op de rotsen zaten. Prachtig! De kleine onhandige wandelaars lopen soms wel 250 meter hoog de berg op om hun jongen in het donker te voeren.
Woe 16-12 als we wakker worden regent het. Da's minder. Dus maar rustig aan gedaan, want het is niet ver lopen vandaag. Uiteindelijk toch maar op pad gegaan en al snel was het droog. 'S middags kwam zelfs de zon nog...zeer veranderlijk, dus, het weer! Het wordt een prachtige dag. We zien de hele dag geen mensen, alleen maar natuur. En hoe! Vorige keer dat we deze track deden (8 jaar geleden) hadden we in de baai bij Flea Bay hectordolfijnen gezien. Even geduld....en we zien er tientallen. Steeds als we een paar meter gelopen zijn zien we weer andere. Zelfs één met een kleintje. Ook zien we verschillende seals (pelsrobben). Genieten! We schieten niet erg op, maar dat geeft niet! Bij de 'seal Cave' gaan we een tijd zitten om naar de robben te kijken. Er zijn hele kleintjes bij. Eentje zit hoog op de rotsen te blèren. Mama kwijt en kan geen kant op! Er zijn ook veel mooie vogels te zien op deze track. Alleen fotograferen van al dat moois....het valt niet mee! We lopen vandaag langs verschillende kliffen (steile afgrond!). Als we bij Stony Bay komen kunnen we nog naar een uitkijkpunt (no albatros point - ja, zo kan ik het ook!). We zien steeds weer andere robben spelen in het water. En gelijk als ik denk 'zouden ze hier ook dolfijnen hebben?' zie ik er verschillende zwemmen in het water! Onze dag kan dus niet meer stuk!! En dan is er natuurlijk ook nog de schattige hut. Hier is zo veel creativiteit gebruikt...alles ziet er knus en origineel uit. Ook nu hebben we de hele accommodatie voor ons alleen. We kiezen een volledig huis met open haard. En wat hier ook zo ideaal is: er is een winkeltje bij met een goede keus aan wijnen! We lkiezen een Rioja, en biefstuk, broccoli en pasta. Mmmmm! Open haard aan, kaarsjes aan...'s avonds lopen we nog naar het strand om te kijken of we Yellow Eyed Pinguins zien. We struikelen zowat over de seals op het strand. Ronald denkt dat hij in de verte wel twee pinguïns ziet. Helaas gaat het spoelen van de regen, dus gauw terug naar de open haard!
Do 17-12 vannacht heeft het gespoeld en als we op zijn valt ook nog een flinke bui. Dat voorspelt niet veel goeds...maar uiteindelijk valt het gelukkig goed mee met de regen (alleen op het eind). Als we langs de baai lopen geeft een rob nog een mooie show in het water en ook onderweg zien we er vele. We lopen langs de kliffen en bereiken na 2 uur lopen Otanerito Bay. Dan duiken we al snel het bos in, het Hinewai Reserve. Erg mooi, met oude bomen en afwisselende beplanting. Langzaam klimmen we naar een zadel. Eer we boven zijn regent het en staat er een koude wind, dus maar de jas aangetrokken. Helaas ook weinig zicht op Akaroa in het dal. Omlaag gaat best vlot en na tweeën, zijn we in het stadje. Ondertussen gelukkig weer droog en zonnig.
Het was een prachtige, afwisselende wandeling. Heel relaxed en close to nature. Een waardige afsluiting van deze geweldige reis!

Lieve groetjes,
Ronald en Hilde

Ps ik weet niet of het vandaag nog lukt om de foto's erbij te zetten, maar die volgen dan later!

• 18 December 2015 - 00:46

Antine:

Wat leuk weer allemaal!
    Wij hebben heel basaal de Kerstmarkt achter de rug. Iedereen was punt af... Maar het was een groot succes. Geen idee van de opbrengst maar de saamhorigheid was enorm.
    Er waren geen pinguïns , sneeuwmannen en dergelijke maar wel een windvlaag op het eind..

Ik zie of hoor jullie niet meer voor de Kerst/ nieuwjaar... Dus: fijne feestdagen en een goed begin van 2016! Geniet lekker na, de life verhalen en foto's volgen vast..

• 18 December 2015 - 10:44

Lily:

Gossiepossie wat een afwisseling! Pinguins, dolfijnen.......
    Enne, fijn dat je de douchecabine nog uit kon!!!!!!!!!!!

liefs Lily

• 18 December 2015 - 12:03

Angela :

wauw wauw wauw... dit neemt niemand jullie meer af.

We hebben je gemist op onze kerstmarkt maar jij ons zo te lezen zeker niet... Hahaha... Hoor graag in het nieuwe jaar de live verhalen...

Opbrengst van de kerstmarkt was 2016 euro ;-)

Fijne dagen!

• 18 December 2015 - 16:14

Elma B :

Wat was dit weer genieten voor jullie, maar ook voor mij om dit te lezen!
    Het zal tegenvallen om straks weer in het "drukke" Nederland te zijn..
    Groetjes van Elma

• 18 December 2015 - 21:46

Marga:

Zo dat moet (weer) een fantastische wandeling zijn geweest. Zoveel dieren die jullie zien! Wauw!!! Ben echt heel benieuwd om meer foto's te zien. Maar wat gaat de tijd weer snel. Alweer richting huis helaas. In ieder geval alvast een hele goede reis terug naar ons kleine kikkerlandje! Tot snel! Groetjes, Marga

• 19 December 2015 - 14:45

K.DolmansK.Dolmans2ZiggoK.Ziggo:

Zo te lezen gaat jullie grote Reize nu ten einde. Jammer ook voor mij. Et is altij spannen om jullie te volgen en te begleiden. )0k ik heb kunnen meegeniezen!!