Leesblind - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Leesblind - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Leesblind

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

14 September 2012 | Rusland, Sint-Petersburg

Hallo allemaal,

Het is alweer avond in St. Petersburg...nog wel licht gelukkig. Dat scheelt niet zo veel met Nederland.
Na 'n misse start hebben we toch 'n welbesteed dagje achter de rug. We waren vergeten te checken of de telefoon wel de juiste tijd (+2 uur) had gepakt. De wekker stond op 9 uur en half 9 waren we echt uitgerust. Lekker in bad etc. Komt Ronald er ineens achter dat het al 11 uur is! Balen! Geen ontbijt en 2 kostbare uren gemist! Gelukkig ligt in de Nevski Prospect (Fifth avenue achtig) de ene Starbucks-achtige naast de volgende. Dus heerlijk ontbeten!
We hebben eerst een wandeling over de Nevski plus omgeving gedaan. Tjonge,wat een mooie stad! Als bv. Barcelona heerlijk om rond te lopen en om je heen te kijken. Zoveel moois te zien! De 'Kerk van de Verlosser op het bloed' uitgebreid van binnen en buiten bekeken. Heel bijzonder...allemaal mozaïek ivm klimaat (fresco's en schilderijen leven hier niet lang vanwege het klimaat). Eigenlijk niet echt een kerk maar een mausoleum voor Alxander2 die door een aanslag op deze plek omkwam. Hierna verder gewandeld en de Kazankathedraal bezocht. Dat was meer wat je je voorstelt van een kerk,met veel brandende kaarsen, hier werd het icoon van ' onze vrouwe van Kazan' volop gekust. Veel vrouwen bedekken hun hoofd, maar om nou je capuchon op te zetten?!
We lopen door naar de Admiraliteit en de Alexandertuin (St. Petersburg is ook erg groen met heel veel parken). Een blik geworpen o de Isaackathedraal (foto vorig verslag bij nacht!) en naar het bronzen beeld van Peter de Grote, stoer te paard. Wat ook zo mooi is aan deze stad: steeds kom je weer bij het water en over het water heb je weer mooi zicht op de 'overkant'. Fotogeniek!
Geprobeerd vast kaartjes voor de Hermitage te kopen maar dat kan pas morgen... Gelukkig is het dan tot 21 uur open, dus tijd genoeg! Hoewel.....als je elk voorwerp een paar seconden wil bekijken heb je 9 jaar nodig. Oeps!
Hierna naar Petrus en Paulusvesting gelopen. Petrus en Pauluskathedraal bekeken. Hier zijn alle tsaren begraven, alleen.....de namen staan alleen in Russische tekens. Echt niet te lezen...sorry! En ze zijn aan 't restaureren ( heel veel gebouwen...), jammer! Gelukkig is er een vriendelijke souvenirverkoper die een blaadje met 'normale' letters voor ons heeft! Je Voelt je hier nog al eens dyslectisch met die Russische letters. En als 't te donker wordt zonder leesbril. Wees maar ijdel!
Na de kathedraal nog de gevangenis van de vesting bezocht. Tja, als je er anders over dacht liep 't niet zo mooi af met je.
Na al die sightseeing zitten we nu heerlijk te eten: olijven, gravad lax, gebraden zalm en een heerlijk wit wijntje. Zo maar eens een toetje bestellen! Life is quit OK!
Ik zal proberen weer wat foto's erbij te zetten, kwaliteit iPhone...Ronald maakt kwalitatieve foto's maar die kan ik nu niet uploaden!

Lieve groetjes,
Ronald en Hilde

PS we hebben heel aardig weer: 16 graden, bewolkt maar droog!

• 14 September 2012 - 19:22

Marie-Louise :

Aan de foto van Ronald te zien (gisteren) is het goed toeven daar.
    Oohhh wat jammer dat jullie je vergist hebben met het tijdverschil! Gelukkig hebben jullie de " schade" toch nog kunnen inhalen en veel van de stad gezien. De kerken zijn werkelijk schitterend in Rusland. Daar hebben wij ook van genoten, maar helaas geen foto's kunnen maken. Ja, inderdaad, je moet een ouderwetse plak /hoofddoek op. Capuchon is een beetje raar. Ik ben heel benieuwd of je het na morgen met mij eens bent dat de Hermitage in Amsterdam en St. Petersburg totaal niet te vergelijken zijn. Veel plezier daar en kaartjes kopen viel wel mee qua wachttijden.
    In de Hermitage mag je trouwens wel fotograferen. Moet je wel een stickertje kopen bij de kassa.
    Liefs, Marie-Louise en Jan

• 14 September 2012 - 20:46

Charlotte:

Leuk!!! Weer een berichtje van jullie. Jammer van het tijdsverschil, maar toch de schade goed ingehaald. Zo te lezen is het goed toeven daar! Qua weer is het niet veel anders als hier. Regen, kou, wind. Kortom herfstweer hier!

Veel plezier verder!

• 14 September 2012 - 21:35

Mam En Pap, Itteren:

Zo juist terug van Borgharen toch direkt lezen hoe is het met Hildegard en Ronald in dat zo mooie Petersburg. Gelukkig naar het tijdverschil toch weer genieten!!! Heerlijk te lezen en later weer de fotos zien dan zien wij toch een klein beetje van het zo mooie Petersburg. Heel veel groetjes Mam en Pap xxx.