Bear Country - Reisverslag uit Canmore, Canada van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Bear Country - Reisverslag uit Canmore, Canada van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Bear Country

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

14 Juli 2019 | Canada, Canmore

Woensdag 10 juli: vandaag staat er een lange wandeling op het programma (18,5 km). Uiteindelijk valt het erg mee, want het pad is deze keer heel makkelijk. Het regent helaas vandaag. We klimmen rustig naar een pas (Healeypas). Daar kijken we uit op besneeuwde bergen en een meertje in de diepte.  Er vliegt een Amerikaanse adelaar over, zo eentje met een witte kop en staart.

Het pad gaat (als altijd) op en neer. We lopen door velden met bloemen. Prachtig! In de middag bereiken we de sunshine meadows. Dat is ‘s winters het skigebied van Banff. Ook nu draaien er nog allerlei liften. We houden er pauze om o.a. het voedsel aan te vullen. Dat vinden wij niet erg, want we hebben weer even WiFi en kunnen een lekker drankje kopen (schoolreisje is er niks bij). Als alles weer geregeld is wandelen we verder, langzaam omhoog naar een pas met wederom prachtig uitzicht en dan naar beneden naar het meer, waar we kamperen (Howard Douglas). In dit kampement is geregeld een beer met twee welpen gezien, dus we moeten extra voorzichtig zijn: liefst net zijn tweeën lopen, veel geluid maken en altijd berenspray mee.  Hier moet het eten niet in een anti-berenkluis, maar wordt het in een soort meiboom omhoog gehesen.

Donderdag 11 juli: als we wakker worden zien we grote krassen van klauwen in de grond voor onze tent. HELP!! Ik ben er vannacht twee keer uit geweest om te plassen. Gelukkig toen geen beer gezien!

Er is wel duidelijk een beer actief in de buurt, want onderweg zien we waar hij gegeten heeft (beer-keuken noemen ze dat), we zien verse poep en we zien haren op de bomen waar hij geschuurd heeft. Alleen de beer zelf zien we niet!

We hebben mooi weer: wolken en zon en een prachtige route door open terrein met mooie bloemen. We zien ook weer allerlei dieren zoals gophers, pika (groot soort hamster) en grondeekhoorntjes. Het zicht op besneeuwde bergen en meren blijft mooi. Op het eind zien we Mount Assiniboine.  Dat is sprekend de Matterhorn. We slapen bij een meer (Og Lake). Mooie gelegenheid on even wat stank van ons af te spoelen, maar het is wel vreselijk kkkkoud!

Vrijdag 12 juli: we hebben maar een kort tochtje (7 km) naar de volgende kampeerplek: Lake magoghe. We zijn er al on 11 uur. Snel de tent opzetten en dan lekker koffiedrinken. Rond 1 uur vertrekken we voor een wandeling naar Nub Peak. Wat een uitzicht! Er zijn 3 meren omringd door besneeuwde bergen met gletsjers. We wandelen terug via de assiniboine lodge, want daar is im 4 uur happy hour en dat betekent: wijn, biet, cider! We zitten gezellig in de zon te kletsen. Heerlijk! Daarna is het nog wel een flink eind naar de tent, maar dat mag de pret niet drukken. Na het eten wandelen we nog even naar het meer in de hoop een zwemmende beer of eland te zien, maar helaas....

Zaterdag 13 juli: vandaag blijven we op dezelfde plek en maken we een wandeling naar Wonderpass. Na een ‘toiletstop’ in de vroege ochtend kan ik bijna mijn tent niet meer vinden (!), maar...sta daarna letterlijk oog in oog met een hert. Gelukkig niet zo kort bij een beer! Het is prachtig zonnig weer.

Halverwege de dag betrekt het wat. We blijven bij terugkomst bij de lodge. Helaas gaat het regenen. Om 4 uur mogen we naar binnen voor ‘happy hour’. Als het gezellig is, verdampen de drankjes snel. We zweven dan ook (inmiddels weer droog) terug naar het kamp. Daar is het eten al klaar. Helaas gaat het al gauw weer spoelen en onweren. Maar we zitten gelukkig droog onder een afdak om te eten. We gaan al om 20.30 uur naar bed, want we moeten om 4 uur op voor een laatste, hele lange wandeldag met waarschijnlijk niet al te best weer.

Zondag 14 juli: uiteindelijk lopen we bijna 28 km, maar gelukkig blijft het droog. We zien weer een arend en een pad en natuurlijk prachtige bergen. We passeren Marvel lake. Ongelooflijk blauw-groen. Eind van de middag zijn we weer in de bewoonde wereld. Lekker douchen en uit eten met (een deel van) de groep. We hebben het heel fijn gehad. Gezellig, ook al konden wij van allemaal de ouders zijn, veel gelachen, prachtige natuur, soms pittige wandelingen en nog nooit zo’n ‘vieze’ vakantie gehad (bijna geen gelegenheid om jezelf te wassen). Maar we hebben genoten!

• 15 Juli 2019 - 14:37

Viola:

Hey stinkies wat een schitterende tocht! Jullie hebben de beren overleefd... of hebben zij jullie overleefd?! ;) gelukkig toch nog best aardig weer gehad en niet alleen maar regen. Veel plezier weer

• 15 Juli 2019 - 14:51

Marie-Louise:

Wat een prachtige tocht en wat een mooie foto's! Het blijft spannend en uiteindelijk toch een klein beetje jammer dat je de beren nog steeds niet (op afstand) ontmoet hebt, maar wie weet....
    Op naar het volgende avontuur.

• 15 Juli 2019 - 15:20

Jan Uit A.:

Hoi Hilde en Ronald,
    Mooie tocht zo te lezen en aan de foto's te zien. Geniet er nog van en veel plezier verder.

• 16 Juli 2019 - 05:16

Dini Van Bragt:

Wat een mooi verslag en fotos geniet ervan lieve groetjes