De reis naar het zuiden - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu De reis naar het zuiden - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

De reis naar het zuiden

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

17 November 2007 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hoi allemaal,

Eindelijk weer eens de kans om goed "bij te praten" over het internet, na een mislukte poging in National Park.
Na Auckland zijn we 's ochtends op de bus gestapt naar National Park Village, aan de voet van de grootste vulkanen van het Noordereiland. Het heeft er de voorbije dagen gesneeuwd. Dat kan wat lastig worden, want we willen "de mooiste dagwandeling van Nieuw Zeeland" gaan doen morgen. Die gaat over de voet van Tongariro, een slapende vulkaan. Zijn buurman is de vulkaan die we uit de Lord of the Rings filmen kennen als "Mount Doom". Meteen vanmiddag de grootste (waarschijnlijk) vakantiezonde begaan: de bergen waren prachtig in zicht en mooi beschenen door de zon en ik heb geen foto gemaakt. Jammer dus, beurt voorbij. De bergen zijn niet meer helder in zicht gekomen. Misschien nog een luchtfoto als we terugvliegen vanaf Dunedin. Duimen maar! De andere dag met een busje naar het beginpunt van de Tongariro Crossing gebracht en daarvandaan vertokken. Bepaald niet alleen!!! Busladingen met toeristen (ik weet het: daar horen wij ook gewoon bij!)starten vandaag. Sommigen zien eruit alsof ze dit soort werk vaker doen, maar er zijn ook horden toeristen die hier per ongeluk verzeild lijken te zijn. Dat is het dubbele gevaar van dit soort bestemmingen: ten eerste weet je bij voorbaat dat je niet rustig loopt en ten tweede verkeer je tussen mensen die hier echt niet thuis horen. Klinkt lullig, maar ook een populaire wandeling kan bij een kleine weersverslechtering uitdraaien op een rampzalige onderneming. Dat blijkt dus ook wel met enige regelmaat te gebeuren. Vorige week is er nog een koppel Australische wandelaars tot de volgende ochtend kwijt geweest. Wel teruggevonden, maar toen was er al een overleden. Vandaag had het ook gemakkelijk zo kunnen gaan, want het zicht was soms maar net voldoende en het was bitter koud en het waaide soms verschrikkelijk hard. Door de kou kon je je het eigenlijk niet permiteren om ergens onderweg te rusten. Doorlopen dus! Door het matige zicht hebben we dus ook veel potentieel prachtige uitzichten gemist. Alles was in de wolken (behalve wij dus). Maar goed, we hebben het goed gehaald en zo af en toe toch ook nog wel wat moois gezien. Sommige mensen wachten dagen op het goede moment om de Crossing te kunnen doen en gaan toch nog onverrichterzake naar huis. Niet teveel klagen dus.
Gisteren in de ochtend nog een korte Lord of the Rings Tour gedaan met een gids. Hier in de omgeving zijn een flink aantal opnames gemaakt en vreemd genoeg bijna allemaal op een heel klein gebiedje, dat nota bene bij een skistation ligt. Ze hebben gewoon net naast de kabels en de gebouwen gefilmd of simpelweg met de computer gegumd. Hele maffe gewaarwording. We hebben ook kunnen zien hoe ze sommige decors gewoon met de blue-key hebben toegevoegd: simpelweg een groot blauw laken spannen op de plaats waar je iets anders wil hebben en dan later datgene erop monteren. Hele bergen of gebouwen laten ze zo verdwijnen. Maar het kan ook simpeler: op een bepaalde opname bekijkt Sauron zijn grote leger vanaf een hoge rots. Die rots heeft wel een erg rechte hoek. Het was dus gewoon een betonblok, waarin ze palen voor de wintersportactiviteiten kunnen zetten. Wat niet weet....
We hadden nog wat tijd over, omdat vanwege het slechte zicht niet alles goed te zien zou zijn, dus heeft de gids ons nog even meegenomen naar een waterstroom, waar zich silicium afzet op de stenen. Net of de stenen geschilderd zijn.
's Middags op de trein naar Wellington met de Trans Scenic Railroad. Prachtig! Je rijdt op je gemakje door de mooiste landschappen en krijgt op gezette tijden nog wat toeristische informatie. Er waren speciale balkonnetjes tussen de wagons om te kijken en om foto's te maken.
In Wellington een verrassing: het waait er toch niet echt altijd ( meestal wel, omdat de wind tussen de twee eilanden geperst wordt).
Lekker gegeten en goed geslapen. Vanmorgen op de boot gestapt. Gelukkig nog steeds geen wind, maar wel een prachtig zonnetje! Een prachtige overtocht, mooie kustlijnen en zelfs nog wat verdwaalde dwergpinguins gezien. Aan de overkant, in Picton, op de trein gestapt. Weer hetzelfde recept, maar nu hadden ze zelfs een komplete uitkijkwagon gemaakt. Alleen een beetje fris, zo in de wind. Weer veel prachtige landschappen gezien, en zoveel verschillen: uitgestrekte wijngaarden, grazige weiden, dorre hellingen, hoge bergen met sneeuw, ruige kusten met hoge golven (Marcel, eat your heart out!, zeeleeuwen, roofvogels........ prachtig.
Morgen gaan we met de bus naar Akaroa en overmorgen beginnen we aan een meerdaagse trektocht. Jullie zullen het dus even zonder ons moeten doen.
We maken het wel weer goed!!!

Groetjes allemaal en "tot ziens",

Hilde en Ronald

• 17 November 2007 - 09:44

Mam En Pap:

Fijn dit bericht weer van jullie. Het allerbeste met de wandelingen! Marie - Louisa is naar New York vandag.Groetjes en heel veel liefs. Mam en Pap.

• 17 November 2007 - 11:13

Mariette:

Wat een belevenis!!!

Nog geewn blaren? Succes met de wandelingen.

• 17 November 2007 - 17:14

Ineke:

Het klinkt allemaal heel mooi en goed wat jullie doen en belevenheel leuk.
    Veel succes met de verdere wandelingen.
    Farrah helpt ons goed,ze denkt dat wij overal boompjes willen plaatsen, dus zij graaft de gaten wel super. Het is een lekker ding. groetjes

• 18 November 2007 - 08:51

Marleen:

Leuk om het filmgebied van de Lord of the Rings te zien. Erwin heeft uitgelegd wat er op die plek precies in de film gebeurde. Hij kan het weten want hij heeft de film misschien wel 10x gezien.
    Veel plezier
    Groetjes
    Eric,Marleen,
    Noël en Erwin

• 18 November 2007 - 20:37

Lily:

Nou nou, het word steeds spannender! Wel terugkomen hoor en niet kwijtraken ofzo....
    Prachtige foto's. Insturen voor een of andere foto-wedstrijd. Hier vriest het zo af en toe. Misschien hadden julie beter weer verwacht, dat weet ik eigenlijk niet.M aar het is in iedergeval beter dan hier. Reis ze!

• 19 November 2007 - 07:27

Judith:

Ik dacht al dat jullie heel erg verdwaald waren. Kunnen jullie alle indrukken nog ergens kwijt op je "harde schijf". Wat een ruimte en zo enorm gevarieerd. Prachtig. Tja, de filmindustrie beduveld je waar je bij staat. Alles is ongeveer mogelijk. Heet dat echt vulkaanscheten?
    Wat een prachtige kustfoto. Op school geen calamiteiten. Hoewel, als het goed is, komt Johan Post vandaag weer naar school! Het schijnt goed met hem te gaan. Misschien neemt hij ook nog een neef mee. Passen jullie goed op elkaar.
    Groetjes,
    Judith

• 19 November 2007 - 16:37

Mathilde:

Hoi,
    Leuk om die plaatjes van de film en boek lord of de rings te zien. echt gaaf, hebben jullie het boek ook gelezen?

• 21 November 2007 - 10:34

Antine:

Hoi hoi samen....wat een plaatjes !
    ... En wij maar door de handelingsplannen (wat zijn dat ook al weer) en de evaluaties heen worstelen ! Want niet te geloven, de plannen van februari mogen nu al door de evaluatie ronde...kun je toch beter daar down under zitten !
    De briefjes voor de Sint zijn al getrokken en de bowlingbaan komt snel dichter bij..

• 21 November 2007 - 12:55

Charlotte:

Hallo,

Ik heb net uitgebreid jullie berichtje zitten lezen. Klinkt echt allemaal super!! Wij zijn sinds vanochtend weer terug uit New York. Een totaal andere wereld, heel druk en groots. Unbelievable. Ben eigenlijk blij dat ik weer thuis ben. Zo'n drukke hectische stad is niks voor mij. Geef mij maar rust en natuur. Veel plezier nog komende dagen en ben benieuwd naar de volgende berichtjes en foto's.

Groetjes Char

• 21 November 2007 - 13:13

Viola:

OOH wat is het daar mooi!! Echt sjiek!
    Onze vakantie zit er alweer op, was echt heel leuk geweest. Wel jammer dat ze heeel veel aan het restaureren waren. Zelfs ground zero, het is geen herdekkingsplek meer, maar gewoon een bouwput als alle andere...
    Kunnen jullie trouwens wel smsjes ontvangen, want ik had er nog een gestuurd toen we vertrokken. Was al erg benieuwd of er weer een nieuw bericht van jullie was.. en het was zelfs een lange! Vind het heel leuk om alles te lezen. Hoop niet dat ik volgend jaar ook zo'n toerist ben die per ongeluk ergens terecht gekomen is haha, want heb al druk gezocht naar reizen.
    Veel plezier!
    xxxx Viola