Rakiura Track (Stewart Island) - Reisverslag uit Stewart Island/Raikura, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Rakiura Track (Stewart Island) - Reisverslag uit Stewart Island/Raikura, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Rakiura Track (Stewart Island)

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

05 December 2015 | Nieuw Zeeland, Stewart Island/Raikura

Hallo mensen,

Als jullie dit lezen zit onze 3-daagse Rakiura track er alweer op...
Dag 1: ik zei het eerder al, ze kunnen hier heel goed het weer voorspellen. Regen, dus! Maar volgens de voorspellingen zou het 's middags beter worden, dus maar erg op het gemak gedaan en pas half 11 gaan wandelen. Eerst volgen we de weg 5km naar het begin van de track. Als we daar zijn stopt de regen. Later komt zelfs de zon nog erbij, dus valt toch weer mee. We lopen nog 8km naar de eerste hut (Port William). Het is een prachtige wandeling, deels over verlaten strandjes, deels door het bos. Het bos ziet er tropisch uit, met heel veel (boom)varens. Als we aankomen besluiten we maar even in de zee te duiken, want er is geen douche. Lekker opfrissen noemen ze dat! Het avondeten bestaat uit crackers met kaas, worst en tonijn. Even een paar sobere dagen...kan geen kwaad!
Ook het slapen is trouwens sober. Er zijn 2 kamers met elk 12 bedden. We zijn maar met 11 in totaal, dus wel plek zat. Helaas heeft ieder een ander ritme en heb je altijd wel een snurker erbij. Zucht! Vroeg in de ochtend waren er dan ook nog eens krijsende kiwi's (niet het fruit, geen Nieuw-Zeelander, maar een zeer zeldzame vogel), maar helaas hebben we ze niet gezien.

Dag 2: uiteraard is er ook al vroeg geluid, dus dan maar opstaan. De weersvoorspellingen zijn niet goed, zeker voor de middag. Om 8 uur zijn we al op pad. Het is 'maar' 13 km, maar het gaat voortdurend op en neer en regelmatig ook steil omhoog of omlaag. Bovendien is het pad deels heel blubberig en moeilijk begaanbaar door boomwortels. De route is wel prachtig door een sprookjesachtig bos. Om half 1 zijn we al in de hut (North Arm). Geen spatje regen gehad, wel veel wind maar dat merk je in het bos niet zo. We zijn de eersten in de hut, dus snel onszelf gewassen bij de kraan. De zee in, lijkt vandaag toch geen goed plan! Dan stookt Ronald de houtkachel en druppelt de een na de ander binnen.
Het leuke van zo'n trektocht is dat je een paar dagen met dezelfde mensen optrekt en ervaringen uitwisselt. Best gezellig! Deze keer ligt de ergste snurker in de andere kamer en al met al slapen we heerlijk.

Dag 3: wind en regen....bah! Om half 9 toch maar op pad. We lopen wel grotendeels beschut onder de bomen, gelukkig. We passeren prachtige baaitjes, maar juist daar vang je de regen. Not much fun! Het pad is ook erg modderig, maar gelukkig makkelijker dan gisteren. Na 3 uur zijn we aan het eind van de track (12 km gelopen). Nog een half uurtje naar het dorp en de hostel. Lekker douchen en alle kleren in de wasmachine! En zo naar de plaatselijke 'pub'!

• 05 December 2015 - 09:28

Ineke De Jonge:

Dat waren weer mooie wandelingen, misschien niet echt ver, maar toch wel redelijk zwaar over het zand. Genieten, heerlijk.

• 05 December 2015 - 10:50

K.Dolmans:

K.Dolmans@ziggo

• 05 December 2015 - 12:16

Marie-Louise :

Jammer dat het weer een klein beetje tegenzat bij de wandelingen. Maar je moet maar denken het kan altijd veel erger. Gelukkig was het niet zo heel ver lopen en hebben jullie toch weer mooie dingen gezien en meegemaakt. Alweer een ervaring rijker. Effe goed opletten of je de Sint daar, zo ver weg, ook nog tegenkomt.... Hopelijk weet hij straks wel Geleen te vinden. Have fun!

• 05 December 2015 - 22:02

Viola:

In 1 woord: Wauw!!! Hoop dat wij ook zoveel moois zien, backpacks staan klaar!! Nog 2 nachtjes slapen en dan mogen wij ook gaan

• 06 December 2015 - 22:25

Antine :

Jammer van de blubber en het slechtere weer... Maar wat zal het dan genieten zijn in de pub!