On the road again... - Reisverslag uit Jammu, India van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu On the road again... - Reisverslag uit Jammu, India van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

On the road again...

Door: Ronald en Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

23 Juli 2013 | India, Jammu

Juley - juley...
Zo gaat het hier een hele dag, maar dat is heel gezellig. Veel vriendelijke mensen hier.
Vandaag waren we al vroeg (7 uur) op pad met chauffeur en gids. Op het programma stonden 3 kloosters Westelijk van Leh.
Na anderhalf uur bochten draaien en hobbelen hadden we het eerste lieflijke dorpje bereikt: Alchi. Hier maakten we nog een deel van een huisceremonie mee. Er werd gebeden voor een goede oogst, het vee en gezondheid. Hierna werden we uitgenodigd voor een lekker kopje kruidenthee in de keuken. Vervolgens bezochten we het 11e eeuwse klooster. Hier zagen we heel bijzondere wandschilderingen en grote beelden gemaaakt van sandelhout en klei. Toch weer heel anders (en mooi)!
En toen maar weer op weg, naar een klooster hoog bovenop de berg (zoals de meeste, puf, puf). Een oud vrouwtje (101 jaar) stond op het balkon de rozenkrans te bidden ("Om Mani Padme Hum"). De gompa (klooster) had een prachtig gouden dak. Vervolgens weer lekker omlaag gekuierd en op naar de lunch!
Hierna op pad richting Likir Gompa, waar de Dalai Lama altijd verblijft als hij in Ladakh is (29 juli weer!). Hier hebben ze in 1999 een reusachtige gouden Boedha buiten gebouwd. Kortom...ook weer anders. Zo verveelt het toch niet (al zouden jullie dat misschien denken)! Onderweg zagen we hoe de Indus en de Zanskar-rivier samen komen. En we hadden steeds weer een nieuw zicht op de bergen (dan weer rood, dan weer groen, 'gestreept'...). Er zijn in dit gebied enorm veel militairen, omdat we dichtbij de Tibetaanse (Nee, we noemen het niet de Chinese) en de Pakistaanse grens zitten. Blijkbaar is deze woestijn met onbegaanbare bergen zeer aantrekkelijk...
Inmiddels zijn we bijna voorbereid op het grote werk morgen. Het lopen valt tot nu toe niks tegen, maar de echte trekking moet natuurlijk nog komen. Helaas zijn we dan even ' uit de lucht' maar als alles goed gaat zijn we 4 augustus weer in de ' geciviliseerde' (?) wereld!
Hou jullie taai - doen wij ook!
Lieve groetjes,
Ronald en Hildexxx

• 23 Juli 2013 - 16:20

Corrie:

Hoi Ronald en Hilde,
    Succes met de tocht, en fijn dat je goed getraind hebt, daar zul je nu plezier aan beleven.
    Tot gauw, groetjes uit Rhodos

• 23 Juli 2013 - 16:43

Marie-Louise :

Succes de komende dagen en geniet van alle moois!
    Groetjes uit tropisch Voelender.......

• 23 Juli 2013 - 17:27

K. Dolmans:

Heel veel groetjes uit het warme Nederland. Ik zie jullie hebben goed geoefend en ook al heel veel beleefd en ik heb mee kunnen genieten. Ik wens jullie heel veel succes en blijfd gezond. Geniet van alles mooie!! en dan hopen wij weer van jullie te horen!!Mam XXX.

• 23 Juli 2013 - 18:43

Mariette:

hallo hilde en ronald.
    Wat bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Heel fijn dat we daar op deze manier een beetje getuige van kunnen zijn.
    We wensen jullie daar alle goeds, veel genietmomenten en een goede gezondheid voor de tocht.
    Groetjes uit het warme nederland.

• 23 Juli 2013 - 21:05

Esther:

Hai Hilde en Ronald,
    Leuk om jullie zo van dichtbij te volgen. Mooie foto's en leuke verhalen. Succes met de tocht en tot snel. Lekker genieten. grtjes Esther

• 23 Juli 2013 - 22:58

Hans En Elma:

Wat maken jullie heerlijk kleurrijke foto's.
    Daar word je helemaal blij van.
    En nu het echte werk.
    Maak er iets heel moois van...
    ...en graag gezond en wel op 4 augustus weer 'online'.
    Groetjes van ons

• 27 Juli 2013 - 11:04

Marijke:

Succes!!

• 27 Juli 2013 - 22:47

Sabine:

Hallo verjaardag en vakantieganger. Aan de foto's te zien hebben jullie een bijzondere tijd. En een speciale dag vandaag. Sara zien!!!!!!!! AUW TESCH. Ze hebben gelukkig niet mijn huis versierd!!!!! Maar ik had een mooie dag. Mijn zussen brachten me al ontbijt op bed!!!!! Ik geniet mee van jullie reis via de foto's. Heel veel succes met alles en GENIET ze!!!! Knuffel sabine