Van de rust in de drukte - Reisverslag uit New Delhi, India van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Van de rust in de drukte - Reisverslag uit New Delhi, India van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Van de rust in de drukte

Door: Ronald en Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

06 Augustus 2013 | India, New Delhi

Hallo mensen,

Gisteren hadden we nog een verslagje willen plaatsen, maar helaas lag het internet er de hele dag uit in Leh. Inmiddels zitten we in Delhi. Maar even beginnen bij het begin....

Dag 12
De laatste dag van de trekking werden we al om 5 uur gewekt, want we wilden graag een ceremonie meemaken in het klooster (Phyang Gompa). Daar aangekomen zagen we prachtig de zon opkomen boven de bergen. Ondertussen begonnen de monniken op te roepen voor de dienst met een gong en later met schelpenhoorns. De dienst was best indrukwekkend. We werden heel gastvrij erbij betrokken, doordat we ook steeds boterthee en later ook een broodje aangeboden kregen. De monniken zelf hadden elk hun eigen drinknap, die ze al met yakboter gevuld hadden. Als ze de thee, die erover geschonken werd, op hadden, schepten ze de boter er met de vingers uit. In eerste instantie moesten heel wat kelen 'gereinigd' worden. Foei, klinkt niet smakelijk! Het was wel de 'zoete inval': men kwam wanneer het uitkwam, kuste dan 3 maal de grond en ging zitten. En kletsen met de buurman. Vooral de kleine monniken maakten er een gezellige boel van. De oudere monniken prevelden bijna onafgebroken hun gebeden. Dit werd afgewisseld met blazen op de hoorns, slaan met de bekkens en op de trom . Er waren nogal wat monniken die niet erg geïnspireerd over kwamen: kletsen, geeuwen, uitrekken, slaap uit de ogen wrijven, rondkijken, ze deden van alles onder het automatisch prevelen van de teksten. Met een uur en drie kwartier was het een lange zit, maar toch mooi om eens meegemaakt te hebben. Na de ceremonie zijn we teruggegaan naar de kampplaats en kregen we als vanouds een heerlijk ontbijt. De auto's waren er al en binnen no time waren we onderweg naar Leh. Kortom: de trekking zit erop.

In het hotel konden we dan eindelijk weer eens genieten van een heerlijke douche. Hierna gingen we de stad in om de verslagen en foto's op de site te krijgen. Helaas valt hier nogal eens het internet uit, dus echt opschieten doet het niet. Maar niet getreurd! Je kunt hier ook heerlijk eten en shoppen.
Zo lummelen we nu 2 dagen. Heerlijk relaxed! Alleen jammer, dat vandaag (maandag) bijna de hele dag geen internet is, want zo kunnen we het verslag niet afronden. Hopelijk in Delhi beter!

Vandaag zijn we dus naar Delhi gevlogen. Dat heeft nog heel wat voeten in de aarde, daar op het vliegveld in Leh. Eerst moet je met al je bagage door de security plus fouilleren. Dan check je de grote bagage in. Vervolgens moet je met je handbagage weer door de security en word je weer gefouilleerd. Dan moet je je grote bagage aanwijzen want anders gaat hij niet mee. Bij het instappen gaat het op geslacht. Dan zou je zeggen 'ladies first', maar we zijn natuurlijk in India! Dus heren eerst...ach ja, we zijn veilg naar Delhi vervoerd. De vlucht over de Himalaya was weer mooi, maar iets vertroebeld door wolken.

En dan nu Delhi...een groter contrast kun je bijna niet voorstellen. Wat een drukte en wat een gore bende! We hadden bedacht om vanmiddag het 'rode fort' te gaan bekijken. De jongen die ons van het vliegveld oppikte had keurig uitgelegd hoe we moesten gaan met de metro. Nou dan zie je gelijk het 'echte India'.als je denkt dt bepaalde paadjes in de bergen link zijn, nou vergeleken met oversteken hier is dat kinderspel. Maar....we zijn er gekomen en ook weer veilig terug. In de metro zijn tegenwoordig bepaalde wagons alleen voor vrouwen en ook de security (ook hier moet je steeds door poortjes en wordt je gefouilleerd) gaat voor vrouwen veel vlotter.
Het rode fort was erg mooi en interessant met audioguide op de oren, alleen jammer dat ze het niet goed opgeknapt hebben en juist de mooie dingen kun je alleen van buitenaf bekijken.
Helaas is het ook duidelijk moesson hier....regen, regen, regen en plakkend warm. En dan wordt het echt een zooitje! Ach, anders ben je ook niet in India geweest.
Morgen hebben we 8 uur een auto met chauffeur en gids voor sightseeing geregeld, dus al met al zullen we best een beeld van Delhi krijgen. Nu eerst maar eens lekker in bad!

Lieve groetjes,
Ronald en Hilde

• 06 Augustus 2013 - 16:21

Marie Louise :

Hoi Hilde en Ronald!
    Geniet maar vooral van een heerlijke douche of t bad. Goh, lijkt me een luxe als je eindelijk lekker kunt douchen. En zeker als je in Delhi bent!
    Ja, het is voorbij met de rust en de stilte......
    Hopelijk kunnen jullie morgen nog wat interessante plekjes van de stad zien, zodat het een mooie afronding van deze reis wordt.
    Veel plezier!
    Xxx Marie Louise

• 06 Augustus 2013 - 18:00

Viola:

Hoi!! Nu is het bijna afgelopen!! Morgen lekker relaxt in de auto door de stad, ben benieuwd of jullie nog langs de duivenmeneer komen ;)
    Heb net even alle foto's gekeken, die stonden er zondag nog niet op. Erg mooi!!! Maar die foto's van bruggetjes en provosorische paadjes kijk ik liever niet naar.
    Geniet er nog even van en dan krijgen jullie weer een warm en hopelijk droog welkom in NL
    xxxx

• 06 Augustus 2013 - 19:13

K.Dolmans:

Goedenavond Hildegard en Ronald,
    Wat heerlijk Delhie is bereikt! Bezonders wat hotel is met douchen enzo..Geniet nu nog wat de stad te bieden had!! Een fijne dag morgen en een goede terugreis!! Groetjes Mam xxx.

• 06 Augustus 2013 - 23:26

Pauline Hermus:

Hoi Ronald en Hilde, Ik geniet erg van jullie reisverslag, geniet er nog maar even van jullie vakantie.groetjes, Pauline