Sightseeing Leh - Reisverslag uit Jammu, India van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Sightseeing Leh - Reisverslag uit Jammu, India van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Sightseeing Leh

Door: Ronald en Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

22 Juli 2013 | India, Jammu

Juley!
Na regen kwam inderdaad zonneschijn. Vandaag hadden we heerlijk weer en hebben we er volop van genoten. De luchttemperatuur is een paar graden gedaald, maar de zon brandt ongenadig. We hebben dan ook maar hoedjes gekocht.
Vandaag eerst eens lekker uitgeslapen, want het is tenslotte vakantie. Toen een superdeluxe ontbijtje genomen in de stad (o.a. banana pancakes, mjammie). Genoeg om de hele dag op te lopen.
Toen een nieuwe poging ondernomen om de Samkar Gompa te vinden en dat is zowaar gelukt (met een omwegje). De monniken waren druk met schilderwerk, maar er was genoeg te zien. Helaas was ook goed te zien, dat de gebouwen, die hier van ongebakken klei gemaakt zijn, niet tegen een flinke regenbui kunnen. De huizen " smelten". Dat gaat nog een probleem worden. Na de bezichtigingen werd ons een kopje chai aangeboden en de smaak begint al te wennen. Nog gezellig gekletst met een Canadees koppel die hier al een maand zijn. Fijn, ze konden ons meteen de weg wijzen naar het oude stadsgedeelte en het paleis. Overigens een heel mooie weg, in de schaduw van wilgen, met prachtig zicht op de bergen, die gisteren een vers laagje sneeuw hebben gekregen. Onderweg naar het paleis kwamen we nog een boeiende tentoonstelling tegen. Hilde was blij dat 'haar' fotoproject hier ook al is gedraaid door schoolkinderen. Hier werd het gebruikt om de bevolking bewuster te maken van de veranderingen in hun woonomgeving. Er zijn hier nogal wat problemen: vervuiling, te kort aan water (mede door de toename van het toerisme), te kort aan ruimte, veranderen van levensstijl. Religies zijn hier zeker niet het grootste probleem, omdat het al vanouds een zeer gemengde populatie is. Wel grappig: we dachten dat er een CD gedraaid werd, maar het bleek iemand te zijn die hier aan het werk was.
Toen waren we toch echt weer toe aan drinken en gelukkig was er de ' Old Town Caf'e'. Een verbouwd, traditioneel gebouw. Hierna door naar het Leh Palace. Ook hier was een tentoonstelling over hoe Ladakh vroeger was. Op de terugweg viel weer eens op hoeveel honden er hier rondhangen. Ook een probleem trouwens: in de 4 toeristenmaanden scharrelen ze hun kostje wel bij elkaar, maar in de winter lijden ze honger en vallen ze mensen aan.
Gisteravond heeft Ronald ook kennis gemaakt met shoppen in India! We werden (vrijwillig) een winkel binnen gelokt en werden overstelpt met koopwaar. Het gaat er hier overigens minder dwingend aan toe, als elders in India, gelukkig.
Morgen hebben we nog een lange excursiedag en dan begint het echte werk! Hopelijk begeleidt het zonnetje ons...
Lieve groetjes,
Ronald en Hildexxx

• 22 Juli 2013 - 14:41

K. Dolmans:

Hallo Hidegarden Ronald!
    Ik vind het heerlijk weer een berichtje uit India!! Ik zie de dag is vol van interessante belevenisse. Wat fijn voor jullie en ook voor mij, ik kan zo even een beetje meereizen. En nu is het langsam voorbereiden voor de grote trekking. Hopelijk werkt het weer mee. Wij hebben vollop zomer met temperaturen over de 30 graden. Ik wens jullie nu al het allerbeste voor de komende dagen. Lieve groetjes Mam xxx.

• 22 Juli 2013 - 15:10

Hans En Elma Lindenbergh:

Lieve reizigers,
    Wat geweldig om op deze manier met jullie mee te kunnen genieten! Op de Middelbare school heb ik ooit (100 jaar geleden!!!) een uitgebreid werkstuk over India gemaakt. Nu komt dat allemaal weer een beetje terug door jullie heel interessante verhalen. We begrijpen dat jullie 'luilekkerland' van de afgelopen dagen nu bijna voorbij is. Heel veel sterkte en plezier bij het komende grote werk.
    Groetjes uit snikheet Goes van Hans en Elma

• 22 Juli 2013 - 21:27

Charlotte:

Weer interessante verhalen! Toch lastig al die mensen die nauwelijks Engels kunnen. Maar ook een avontuur! Wij wensen jullie heel veel plezier en succes voor de komende dagen. Groetjes uit een heel vochtig, benauwd en warm Geleen (en nee hoor, ik klaag niet ;-) )

• 22 Juli 2013 - 21:37

Marie-Louise :

Leuk!
    En weer hele mooie foto's. Maar vooral erg leuk dat daar ook gebruik gemaakt wordt van een soort fotoproject! ;-)
    Ik zie inderdaad de gelijkenissen met Tibet.
    ppfff zweten hier, zelfs nu om 21.30 uur nog en dat blijft ook nog een paar dagen..... Maar ik wil ook nog steeds helemaal niet klagen, hoor!
    XXX Marie-Louise