Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Stockholm

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

21 Augustus 2017 | Zweden, Stockholm

Hallo allemaal,

Inmiddels staan bij het vorige verslag ook de foto's, dankzij een lange busrit van Jokkmokk naar Lulea.

Vrij 18-8 dus met de bus naar Lulea en van daaruit met het vliegtuig naar Stockholm. Daar kennen we ondertussen al een beetje de weg, dus we zijn vlot in het hotel. Er ligt nog een plunjebaal met schone kleren. Lekker! Douchen, omkleden en weer op pad: ons t-shirt ophalen voor de run morgen! Als we toch bezig zijn maar gelijk een paar nieuwe shirts kopen. We eten in de Kungshallen. Daar zitten heel veel eettentjes...moeilijk kiezen! Het wordt uiteindelijk lamskoteletjes. Hierna nog lekker wandelen en rondkijken in de wijk (Norrmalm). Het valt op dat het een bruisende stad is. Veel mooie gebouwen, gezellige sfeer. We eindigen de avond met een glas Amarone op terras bij de opera.

Za 19-8 Helaas valt de regen met bakken uit de hemel. Maar niet getreurd! We nemen paraplu's mee van het hotel en gaan naar het Koninklijk paleis. Mooie binnenactiviteit, want het zijn 3 musea in één. Bij de Koninklijke appartementen hebben we een heel goede rondleiding. Boeiend! Dan nog verder rondkijken in het paleis (veel pracht en praal), de schatkamer en het oude paleis/kasteel. Eer we weer buiten staan schijnt de zon, dus we lopen (via een heerlijke cappuccino met gebak) even terug naar het hotel om de paraplu's terug te zetten. De middag zwerven we door Gamla Stan, de oude wijk van Stockholm, waar ook ons hotel ligt. Heel sfeervol! Bijtijds eten, want in de avond doen we mee met de Mitnattsloppet. Het is nogal zoeken om alles te vinden, maar uiteindelijk staat Ronald bijtijds in zijn startvak. Hilde moet pas een uur later. Zij heeft zich uitgesloofd om er flitsend uit te zien (oogverblindende kerstverlichting om gehangen), gezien de ervaring met de Zeeuwse Lightrun, maar in Stockholm gaan de lopers serieus voor een goede tijd...Geeft niet, is handig voor de herkenning bij de finish! Er is ook nog een categorie 'Maskerade', waar Hilde prompt voor gevraagd wordt. Grappig! De run was erg leuk. Mooi parcours (wel héél steile hellingen zo nu en dan), heel veel publiek, veel muziek, gezellige sfeer. Ronald loopt natuurlijk weer als een speer: 15e in zijn groep!!! Hilde uiteraard wat meer op het gemak, maar genieten is ook belangrijk! Na de run is het nog een toer om de terugweg te vinden...nog eens tig kilometer gelopen.

Zo 20-8. Het is lekker zonnig. Mooi! Vandaag gaan we met het pontje van Slussen naar Djurgården. Daar bezoeken we het Vasamuseum. De Vasa is een oorlogsschip dat in 1628 na 35 minuten varen zinkt, omdat er grove fouten gemaakt zijn (veel te weinig ballast en veel te veel kanonnen). Grootheidswaan van een koning (waar we eerder in het paleis ook al mooie staaltjes van hadden gezien). Het schip heeft ruim 300 jaar op de bodem gelegen, totdat het gelift en gerestaureerd is. Het is vrijwel onaangetast uit de zee gekomen, omdat de beruchte hout-etende paalworm niet in het brakke water van de Botnische Golf kan leven. We sluiten aan bij de Engelse rondleiding maar het blijkt dat we per ongeluk aangesloten zijn bij een cruisegroep. Geeft niet, als je maar de juiste info krijgt! Hierna lopen we nog een hele tijd zelf rond want er is heel veel te zien. Zeer boeiend! Hierna gaan we naar Skansen, waar een Openluchtmuseum is en ook nog een deel met dieren die in Zweden leven (beer, wolf, eland, lynx, etc). De huisjes van het openluchtmuseum zijn helaas veelal gesloten. Dat valt een beetje tegen, maar goed...toch veel te zien. Uiteindelijk is het 19 uur als we weer met het pontje over gaan.

Ma 21-8 Vandaag gaan we varen door de Archipelago. Het is stralend weer, dus ideaal! Je woont hier not so rot. Dat hebben we al snel gezien. Alleen in de winter is het op sommige plekjes wat lastiger. Dan moet je over het ijs (verboden te varen!!) naar het volgende (schier)eiland, waar dan je auto staat.
Na een lekkere salade op terras gaan we naar het historisch museum: de goudkamer (bling, bling in older days), het leven van de Vikingen en de pré-historie. Deze laatste komt niet zo uit verf, omdat we er achterstevoren door lopen en dat pas aan het eind (dus begin) doorhebben. Dat is het enige waar iets op aan te merken is hier in Stockholm: de bewegwijzering. Verder niets dan lof! Een prachtige, luxe, gezellige stad. Aanrader!!
Als we om 17 uur uit het museum komen is het nog steeds heerlijk zonnig dus snel op zoek naar een terrasje in de zon. Gevonden, plus heerlijke cappuccino en taart! We wandelen daarna verder in Södermalm, de luxe wijk van Stockholm. Al met al hebben we toch best heel wat gezien van de stad en in elk geval erg genoten!
Morgen met de trein naar Göteborg, dus wordt vervolgd!

Lieve groetjes,
Ronald & Hilde

• 21 Augustus 2017 - 21:50

Dolmans K.@ Ziggo:

Wat een mooie reis en ook een heel interessant en leuk verblijf in Stockholm!!

• 22 Augustus 2017 - 12:21

Marie-Louise:

Na alle"ontberingen" heeft het ook wel wat om weer in de bewoonde wereld te zijn en te genieten van een beetje luxe.
    Veel plezier verder!

• 22 Augustus 2017 - 20:20

Lily:

Ik wil ook 'niet echt verkeerd wonen'...........
    Wederom leuke foto's!
    groetjes Lily