tropisch regenwoud en gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu tropisch regenwoud en gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

tropisch regenwoud en gletsjers

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

24 November 2007 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer! Effe tussen de wandeling en het eten in, want we kunnen toch nog niet terecht in het restaurant.
Nou, we zitten dus in Fox Glacier.
De treinreis vanuit Christchurch naar Greymouth was erg mooi, zoals voorspeld. Bij die Tranzscenic trein is steeds een open wagon waar je foto's kan maken. Daar verdrong iedereen zich natuurlijk! We vertrokken met stralend weer, maar helaas..aan de andere kant van de bergen was het bewolkt. Later klaarde het overigens wel weer wat op, maar je hebt hier echt mooi weer nodig voor de mooie plaatjes.
In greymouth zijn we op de bus gestapt. Het is opvallend hoe vriendelijk hier iedereen is. Daar zouden de Nederlandse buschauffeurs een voorbeeld aan mogen nemen. Ze vertellen ook altijd vanalles onderweg, wat je ziet en deze keer werd iedereen voor zijn hotel afgezet, omdat er geen taxi rijdt in Franz Josef en Fox Glacier. Heel aardig, dus!
Gisteren hebben we vooral heerlijk gegeten in het restaurantje waar we nu ook naar toegaan. Een enorme pizza-heerlijk!!! We komen vast kogelrond terug, want alles smaakt hier even goed (ja, ook de wijn is heerlijk!)!
Vanochtend begon het met heel druilerig weer: grauw en miezerregen. Wat doen we?! Dan maar met het busje naar het meer (Lake Matheson) om daar eerst te ontbijten en dan zien we wel weer. Na het ontbijt klaarde het al wat op en we zijn maar op het gemakkie rond het meer gaan lopen. Prachtig regenwoud!!! Ongelooflijk hoeveel verschillende varens en mossen er zijn. Alleen dat was al de moeite waard. En gaandeweg werd het gelukkig steeds helderder en we konden ook de mooie weerspiegeling in het meer zien - alleen niet van de bergen eromheen, wat toch wel ERG mooi moet zijn, gezien de ansichtkaarten.

Wordt over een uurtje of twee vervolgd!!!!

Nou daar zijn we weer! De meesten van jullie lagen vast nog op 1 oor de afgelopen 2 uur of waren in elk geval nog niet " on line" en dat is heel verstandig op zaterdagmorgen! (Sorry Esther, het perfecte plekje hebben we nog niet kunnen uitkiezen voor jullie, maar ik zou zeggen: keuze genoeg!)
Dan ga ik weer verder waar ik gebleven was...Voor de middag stond in elk geval de gletsjer op het programma, maar wat te doen: wel of niet er op?! Uiteindelijk hebben we besloten om gewoon met z'n tweeen te gaan wandelen (de "locals" waren eigenlijk unaniem niet enthousiast over de gletsjertochten: als je perse veel geld kwijt wil zijn moet je het doen!). Dus eerst naar de eindmorene van de gletsjer gelopen. Je moet er andere mensen bij zien staan om te realiseren hoe groot de gletsjer is. Reusachtige muren van ijs! Achteraf bleek dat we (onderweg) al een paar km. over de gletsjer hadden gelopen voordat we hem zagen, want hij loopt onder de grond (en onder de puinweg) gewoon door (30 meter diep!!). Hier en daar kun je zien dat er scheuren in het landschap en de weg ontstaan, doordat de gletsjer ondergronds toch ook langzaam smelt. Daarna zijn we de gletsjerrivier overgestoken over een lange hangbrug en zijn we naar de plek gelopen waar ze vroeger de gletsjer beklommen. Hier had je een heel mooi zicht OP de gletsjer.Mooi! Zeer de moeite waard!
Nu gaan we zo weer wat foto's er op zetten voor jullie en dan lekker slapen. Morgen gaan we dan met de bus naar Queenstown.

We sturen jullie weer heel veel lieve groetjes! Doei!!
Ronald en Hilde xxxx

• 24 November 2007 - 08:34

Esther:

Hallo vakantie gangers,
    wat heerlijk weer om jullie stukje te lezen, elke keer weer genieten,
    hier komt sinterklaas vandaag aan.
    missen jullie de paardjes al?
    en hebben jullie al wat leuks gevonden zodat wij gewoon daar naar toe komen om ons leven completer te maken want zoals ik het allemaal lees is het daar helemaal geweldig,
    carpe diem, en tot horens...
    xxx Esther Suijkerbuijk

• 24 November 2007 - 10:25

Ineke:

Hallo toeristen,
    Wat hebben jullie een super mooie vakantie daar, alles is even mooi en geweldig wat jullie doen en zien. Ik heb wel een probleempje voor jullie en dat is dat wij Farrah eigenlijk niet meer kunnen en willen missen, wat is het een voorbeeldige lieve, leuke en grappige hond.
    groetjes

• 24 November 2007 - 12:23

Mam En Pap:

Bedank voor het telefoontje. en nu maar lezen deze leuke berichtjes. Groetjes en heel veel liefs.

• 24 November 2007 - 12:44

Charlotte:

Wat een geweldige foto's weer. Ik lag een beetje achter met lezen dus heb nu de laatste twee verhalen gelezen. Die filmpjes zijn trouwens ook erg leuk. Wist niet eens dat dat kon. Een hele belevenis jullie reis. Wat wil ik dit ook graag!!! Maar eerst sparen :). Veel plezier komende dagen! Wij hebben vanavond de verjaardag van Viola, en we zullen zeker aan jullie denken ;).

Groetjes Charlotte en ook groetjes van Robin

• 24 November 2007 - 20:41

Hans:

Ik heb even een paar verslagen achter elkaar bekeken vanwege drukte.
    Het lijkt wel een héél andere wereld waar jullie rondwandelen hoor. Wat ik uit jullie verhaal en de foto's op kan maken is het er nog erg ongerept en schoon. Erg fraai allemaal. Wat jullie onderkomens betreft, da's toch niet verkeerd. Wel lekker lijkt me na een lange dag op de been.
    Tot het volgende verslag maar weer!

• 24 November 2007 - 22:52

Erica:

Hoi Buurtjes,
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. De foto's zijn erg mooi, wat veel indrukken zullen jullie opdoen. Die origami in de bush is ook kunst! door jullie gemaakt of een andere knutselaar? Ik ga maar weer eens met sinterklaas surprises aan de slag, want sint is weer in het land maar hij heeft toch nogal wat hulp nodig.

veel plezier daar groetjes Erica

• 25 November 2007 - 00:45

Marie-Louise:

Het lijkt wel of het elke keer nóg mooier wordt! We kunnen zo zeker meegenieten. En als jullie terug zijn, hoef je niet alles (kan natuurlijk ook niet) te gaan vertellen: we weten al heel wat.
    Hier is het feestje van Viola voorbij. Maar ik kan nog niet slapen (misschien toch een beetje 'n jetlag?)
    Wat een verrassing dat je belde!!!! Dat je daar nog aan gedacht hebt. Ik zelf ben altijd alle notie van tijd en datum kwijt tijdens vakanties.
    Ga denkelijk nu toch maar naar bed; jullie hebben nu middag!

• 25 November 2007 - 12:59

Lily:

Wat een bijzondere reis weer! Zijn jullie nog wel dezelfde mensen als jullie terugkomen? Apart idee he, al dat ijs zo dicht bij al dat groen. Dat mos wil ik wel hebben! Maar ja, hier is alles zo zilt.

• 26 November 2007 - 07:15

Judith:

SCHITTERENDE foto's!!!!! Die boomvarens wil ik wel als bureaubladachtergrond.
    En hoezo...hangJONGEREN??
    Is die bloem een irissoort of een leeuwenbekje?
    Groetjes,

Judith

• 26 November 2007 - 07:52

Antine:

Goed om zo je dag te beginnen...ontdooien met jullie foto's voor ik met de handelingsplannen verder moet.. het 5 dec. geruis is nu bij ons wel erg letterlijk...dakdekkers proberen de vergiet die boven ons hoofd zit te dichten, veel gestommel en gerommel , ook op de vroege morgen !
    overigens heeft Ankie in Maastricht gewonnen op beide onderdelen geloof ik, met een oude kuur..
    Veel plezier verder, oohh en onze conducteurs en buschauffeurs zijn ook vriendelijk hoor !

• 26 November 2007 - 16:13

Jürgen&Martina:

Hallo ihr beiden
    wir wünschen euch noch einen schönen
    Urlaub.Ein wenig können wir ja daran
    teilnehmen.
    Liebe Grüsse
    Martina& Jürgen

• 26 November 2007 - 16:47

Annemarie:

Hallo Hilde en Ronald.
    Ik heb net het adres gekregen van mijn buurvrouw want ik was ook wel nieuwsgierig naar jullie vakantiereis. Jullie hebben prachtige foto's gemaakt. Ik hoop dat jullie genieten dan kunnen wij hier genieten van jullie foto's. Nog veel plezier. Groetjes Annemarie, Bram en Rik.

• 26 November 2007 - 21:26

Famillie Opbroek:

Mooi, hoor. Fijn dat het weer toch steeds weer wat opknapt. Wat is de natuur mooi, he? Fijne tijd samen.

Groeten van ons allemaal.

• 26 November 2007 - 21:29

Marga:

Oeps, ik kan niet eens 'familie' schrijven...