Giant Sequoia’s - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Giant Sequoia’s - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Giant Sequoia’s

Door: Ronald en Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

30 Oktober 2022 | Verenigde Staten, Sequoia

Donderdag 27 oktober rijden we naar de zuidkant van Yosemite. Daar is de Mariposa Grove of big trees. Je moet parkeren en wordt dan met een shuttlebus bij de grote Sequoia bomen afgezet. Van daaruit kun je een mooie route lopen langs vele megagrote bomen. Heel indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat die bomen vaak 2000 of meer jaren oud zijn (de oudste 3200 jaar, die leefde in de tijd van Cleopatra- zo’n raar idee!)

De eerste foto is van de Grizzly Giant. Ook staat er nog een Tunnel tree. Vroeger reden daar auto’s doorheen. Tegenwoordig zijn ze (gelukkig) voorzichtiger met deze bijzondere bomen.

Vervolgens rijden we richting Kings Canyon en Sequoia National Park. Nog een heel eind [e-1f605]

We rijden als we in het park zijn eerst naar de General Grant tree. Ook hier weer indrukwekkende sequoia’s. De General Grant is de op twee na grootste boom ter wereld. Er ligt ook een omgevallen boom. Die boom ligt daar al (mogelijk) 1000 jaar en is nog steeds intact. Je kunt er doorheen lopen en menigeen heeft er in het verleden in gebivakkeerd.

Heel indrukwekkend! Hierna rijden we naar het hotel waar we Viola, Luc, de ouders van Luc en de kindjes weer treffen. Voordat we bij het hotel komen is er nog een uitzichtpunt met een mooi zicht over Kings Canyon.

Het hotel is een oude lodge, bij een meer. Na het eten praten we nog gezellig na bij de open haard.

Vrijdag 28 oktober: Vandaag ontbijten we nog gezellig met zijn allen en dan gaan wij zuidelijk.

Eerst kijken we bij de megagrote General Sherman tree. Hij heeft het meeste volume en gewicht. Van het hout kun je 85 eensgezinswoningen bouwen! Wat een knoeper!!

Na een rondje gelopen te hebben zakken we een stukje af naar het giant forest. Daar is een museum en een bos met heel veel grote sequoia’s. De leefomstandigheden zijn daar ideaal voor deze bomen. Andersom wordt hun voortbestaan ook flink bedreigd door klimaatverandering.

Na ons dus volop verdiept te hebben in de sequoia’s rijden we verder zuidelijk. De weg kronkelt met tientallen haarspeldbochten naar beneden. Geen pretje (vind ik). Dat nodigt dus niet uit om morgen terug het park in te gaan [e-1f622]

We rijden door naar ons motel in Three Rivers. Daar is volop versierd voor Halloween.