Kungsleden deel 2: Saltoluokta - Kvikkjok - Reisverslag uit Saltoluokta, Zweden van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Kungsleden deel 2: Saltoluokta - Kvikkjok - Reisverslag uit Saltoluokta, Zweden van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Kungsleden deel 2: Saltoluokta - Kvikkjok

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

17 Augustus 2017 | Zweden, Saltoluokta

Hallo mensen,

We gaan verder met de Kungsleden, nu het traject van Saltoluokta naar Kvikkjokk. ( Bij het vorige verslag staan nu ook de juiste foto's)

Ma 14-8: Saltoluokta - Sitojaure
Na een (te) groot ontbijt gaan we rond 9 uur op pad. Het is bewolkt en gaandeweg steekt een flink koude wind op. Eerst stijgen we een uurtje en dan gaat de route lang glooiend en makkelijk. Misschien iets te makkelijk, want ineens...BAM, daar ligt Hilde op de grond. Gelukkig alleen 'lakschade'. Ziet er niet uit, maar gelukkig niks gebroken, dus geen helikopter nodig!
Na 5 uur lopen zijn we bij de hut. Blij toe want de wind is nu echt vervelend koud. We hebben een kamertje voor twee en Ronald steekt de kachel aan, dus wat wil je nog meer?! Na de lunch maar eens de 'wonden' schoonmaken. Valt heel erg mee, gelukkig. Een flink ingescheurde pinknagel is eigenlijk het ergste. In de avond gaat het echt stormen. Twee jassen aan voor de WC...gelukkig ritselt Ronald extra dekens, dus we slapen lekker warm.

Di 15-8 Sitojaure-Aktse
Om 9 uur kunnen we met de boot over het meer. De wind is gelukkig gaan liggen en er is een mager zonnetje. Als we over zijn is het klimmen uit het dal. Halverwege staan we oog in oog met een rendier. Hij is helemaal niet schuw! Als we boven op de 'vlakte' lopen komt de wind weer. Brrrrr! Gauw de jas aan. Voordat we gaan afdalen kunnen we ook afslaan en de Skierfe beklimmen. Het is een flink eind, qua kilometers en omhoog, maar het uitzicht schijnt fenomenaal te zijn....het is nog vroeg en redelijk weer dus we besluiten te gaan klimmen. En dat blijkt een heel goede beslissing want het is meer dan de moeite waard. Prachtig! Je ziet de gletsjers van Sarek en een fenomenaal rivierdal, zo ver je kan kijken. En dat in een schitterend zonnetje....we boffen! Naar beneden gaat sneller dan naar boven, maar is toch nog een flinke kluif. En dan nog afdalen naar de hut. Deze ligt prachtig aan het meer en de zon schijnt nog lekker. Genieten! We eten buiten op terras en dan is het alweer tijd voor de sauna. Goed voor de spiertjes!

Woe 16-8: Aktse-Parte
We staan op met prachtig weer. We willen eigenlijk met de motorboot van 9 uur, maar we zijn vroeg en het meer ligt erbij als een spiegel. Dus Ronald (met Teusajaure in gedachten) besluit te roeien. Het is uiteindelijk best ver (en zoeken), maar ja....er moet ook weer een boot terug aan de andere kant komen, dus moet hij weer 3x roeien. Hilde begint te lopen (half 10). Het is een mooie route door het bos. Op een gegeven moment een pittige klim met mooie uitzichten, dan redelijk vlak. Om half 2 begint het te regenen, dus alle regenkleding aan. Op dat moment komt Ronald aangerend (!). Dat heeft hij nog snel gedaan. We sjokken samen verder. Ondertussen wordt het pad net als het weer: shit!! Alleen maar keien. Niet om op te schieten. We ploeteren nog 3 uur in de regen eer we bij de hut zijn. Er lijkt geen einde aan te komen: op en neer, keien en modder. En regen. BAH! Gelukkig kan in de hut alles drogen en komen we weer lekker bij.

Do 17-8: Parte-Kvikkjok-Jockmokk
Gelukkig schijnt de zon weer! We zijn vroeg op, omdat kamergenoten vroeg opstaan. Het wordt een mooie boswandeling. Eerst nog wel de fameuze keien en modder, maar gaandeweg steeds beter, dus we lopen in 5 uur (met pauze) naar Kvikkjokk fjällstation. Onderweg nog hjortons geplukt. Mmmm! Aangekomen even ons zelf verwennen met gebak en koffie/chocomelk. Eind van de middag hebben we de bus naar Jokkmokk. Onderweg zien we dan toch nog een eland met jong. In Jokkmokk lekker douchen en dan uit eten!!

Groetjes,
Ronald en Hilde

• 17 Augustus 2017 - 20:38

K.Dolmans:

Hallo , Wat een avontuur ! maar toch allemal leuk en interessant te lezen en te volgen!! Groetjes ..

• 18 Augustus 2017 - 07:43

Jet Van Der Steen:

Goed te horen dat de zon is gaan schijnen. Wij komen zondag die kant op.........Tot volgende week.

• 18 Augustus 2017 - 18:54

Lily:

UIt nieuwsgierigheid heb ik eerst de foto's bekeken en ojé, ik moest even heel hard lachen om de gewonde foto.......... Later pas heb ik het verslag gelezen. Enja, een ingescheurde nagel kan heel pijnlijk zijn. Maar een rottige kies ook...... Allebei een prettige voortzetting gewenst!....euh van de vakantie, niet van de kwetsuren. Die wensen we natuurlijk die ongelooflijk prachtige wolken van daar in.

groetjes Lily

• 19 Augustus 2017 - 22:11

Elma B:

Wow!! Oog in oog met een rendier...misschien komen je de kerstman ook nog wel tegen!
    Veel plezier met jullie verdere reis, ik kijk al naar het volgende verslag uit!
    Groetjes van Elma