Iguazu Falls - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Iguazu Falls - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Iguazu Falls

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

18 Augustus 2016 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Hallo,

Di 16-8 vandaag vliegen we naar Foz Iguazu, de grote watervallen. Rond 7 uur komt de eigenaresse van het appartement met haar zoon. Ze hebben besloten om ons zelf naar het vliegveld te brengen. Heel lief, alleen....zij zijn nog nooit zelf naar het vliegveld gereden. Zoon navigeert met zijn mobiel, maar voortdurend missen we toch een afslag en rijden verkeerd. Hoe langer het duurt hoe benauwder we het krijgen, ook omdat er 2 vliegvelden zijn. We zijn zelden zo blij geweest om het bord 'aeroporto' te zien! En het is gelukkig ook nog het goede vliegveld! Pffffff....ook weer goed gekomen.
In Iguazu worden we opgehaald van het vliegveld. Het ziet er mooi groen, eerder Europese begroeiing. Het hotel ligt recht in het centrum, dus dat is handig. We regelen de excursie voor morgen. Omkleden en weer door: met de bus naar de Braziliaanse kant van de watervallen. Dat is echt de moeite waard. Je gaat met een open dubbeldekker door her park en kunt op allerlei plekken uit en weer instappen. Wij lopen een route langs allerlei uitzichtpunten en schieten wel 100 foto's. Op een gegeven moment is er een loopbrug waardoor je heel dicht bij de waterval komt en dus lekker nat wordt. Bij 29 Gr in de schaduw is dat best even verfrissend! Vervolgens kun je weer met een lift omhoog en kijk je (uiteraard) meer van bovenaf. Al met al heel indrukwekkend.
's Avonds gaan we op zoek naar een gezellig restaurant, waarvan we er tig gezien hadden vanuit de bus. Maar helaas komen we alleen maar zaken met tl-licht tegen. Uiteindelijk komen we bij Gaucho terecht. Daar lopen ze vlot rond met spiezen gegrild vlees waar ze steeds van af snijden. Ik denk zoals bij 'de Wetelt' in Goes?! Daarnaast kun je groente, frietjes, toetjes, etc bij een buffet scheppen. Het blijkt uiteindelijk heel lekker te zijn. Hebben we dat ook eens meegemaakt! Uiteindelijk moeten we €35 afrekenen en dat met ook nog een fles Argentijnse wijn en water!
Woe 17-8 Vandaag gaan we naar Argentinië! We worden opgehaald met een grote toeristenbus. Eerst gaan we geld wisselen en kun je souvenirs kopen. Prachtig mooie kitsch in soorten en maten! Dan naar de grens. Weer een mooie stempel in het paspoort gescoord. Het is wel een ECHTE groepsreis want de gids bepaalt zelfs op welk punt je naar toilet moet gaan. Als hij 'zikkyzakky' roept moet je je blauwe polsbandje laten zien. We raken in gesprek met een Israëlisch stel. Hun dochter had in Rio gezwommen. Samen lachen we maar om ons schaapachtige gedrag. En net toen we dachten dat we vandaag aan zijn handje zouden gaan lopen, blijkt dat hij voor ons de boot vergeten is te regelen. Zoef-zoef binnendoor, kaartjes geregeld, jullie kunnen de rode route lopen. OK! Lekker op ons eigen tempo! Nu lopen we boven langs de watervallen en zien de punten waar we gisteren waren. Weer genoeg mooie kiekjes en bovendien zijn hier volop vogels (waaronder een toekan). Na een snelle lunch gaan we mee met de boot. Eerst rijden we met een safaribus door de 'jungle'. Vervolgens gaan we op de boot. We hebben onze oranje capes aan en een stevig reddingsvest. De spullen gaan in waterdichte zakken. Eerst varen we over de rivier, tot aan de waterval. En dan varen we erin en krijgen twee maal een flinke douche. Maar dat was nog niet alles. Dan zoeken we nog een andere waterval op en het gutst met bakken naar beneden. Tja, en dan ben je echt nat, tot op je onderbroek! En thuis maar klagen als het een beetje regent! Het was echt lachen!! Na dit wateravontuur lopen er via een andere route weer terug. Onderweg zien we nog aapjes en natuurlijk de neusbeertjes. Die zagen we gisteren ook al op de plekken waar veel toeristen komen. Ze proberen eten te schooien of te pikken. Maar ze zien er wel leuk uit. We eten nog een ijsje en om 4 uur moeten we weer verzamelen voor de bus en gaat het terug naar Brazilië. Weer met flink oponthoud bij de grens en nog meer stempels.
Nog éën korte nacht in Brazilië en dan beginnen we morgen aan de thuisreis. Helaas met een heel lange overstap in Sao Paulo en met het tijdsverschil zijn we pas vrijdagmorgen weer in Nederland. Maar niet geklaagd. We hebben een geweldig mooie reis achter de rug!

Groetjes,
Ronald en Hilde

• 18 Augustus 2016 - 11:00

Ineke:

Ik zou ook peentjes zweten als ik mijn vliegtuig moest halen en ze wisten de weg niet en reden verkeerd, maar ja, wel spannend. En ook de waterval schitterend. Goeie reis terug, weer lekker naar je hondje en de paardjes.

• 18 Augustus 2016 - 11:10

Charlotte:

Leuk om weer een verslag te lezen! Wat een geweldige ervaring die watervallen. Wij gaan kijken of het volgende week lukt om naar de grootste waterval van Europa te gaan. Minder indrukwekkend, maar ook bijzonder. Geniet nog heel even van het mooie Brazilie!! Goede reis terug en tot zondag bij oma?

• 18 Augustus 2016 - 12:59

Marie-Louise:

Dat was een mooie afsluiting van een mooie en gevarieerde reis! Super!
    Pfff, stress als je een vliegtuig moet halen en het lukt niet helemaal als gepland.
    Ook al meegemaakt, helaas.
    Gelukkig hebben jullie toch nog een leuke dagtrip gehad in Argentinië. Ik vraag me dan af, waarom sommige gidsen/reisleiders zo'n belachelijk gedoe ervan moeten maken. Alsof hij met een stel kleuters onderweg is...
    Succes met wachten in SP en een rustige vlucht terug naar NL!
    Tot zondag!

• 18 Augustus 2016 - 16:22

Elma B:

Wat mooi die watervallen en prachtige foto's ervan! Lekker nagenieten van jullie trip tijdens de terugreis en tot maandag Hilde!

• 18 Augustus 2016 - 17:12

Lily:

Jajaja, weer naar huis waar de beestenboel met smart op jullie wacht. Goede reis!

groetjes Lily

• 18 Augustus 2016 - 17:45

Mam:

Hallo Hildegard en Ronald. Ik heb genoten van jullie leuke en ook spannende verhalen!! Maar toch ben ik ook blij jullie weer terug te zien. Groetjes xxx..

• 18 Augustus 2016 - 18:06

Sandra:

Hallo Hilde en Ronald, dankjewel voor het meereizen

• 19 Augustus 2016 - 00:54

Viola:

Dit was alweer de laatste?! Wat is het omgevlogen!! Denk dat jullie een mooi verkooppraatje hebben gehouden over Brazilië; ik wil ook!!! Hele mooie foto's, leuke mensen en veel domme toeristen (haha). Nu ik dit schrijf hebben jullie dus al meer dan de helft van de terugreis er op zitten. Welkom thuis (waarschijnlijk in de regen