Amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Amazone

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

31 Juli 2016 | Brazilië, Manaus

Bom dia!

do 28 juli: groeten uit de Rimboe! Vanuit een hangmat, uitkijkend over de Amazone typ ik dit verhaal.....not so rot!
Vanochtend werden we al vroeg opgehaald voor de transfer naar de Dolphin Lodge: uurtje met de auto naar de haven, Amazone oversteken, verder met de auto, off the road en nog een stukje met de boot. Bij de 1e oversteek zagen we de 'meeting of the waters', waar de Rio Negro en de Amazone bij elkaar komen. Heel apart: de ene is bruin en de andere zwart en ze vermengen niet door temperatuurverschil. Rond 12 uur zijn we in de Lodge waar we verwelkomd worden met een cocktail en een lekkere lunch. Na de lunch is het heerlijk (en nodig) afkoelen in de rivier. In de loop van de middag hebben we nog een excursie met de boot. We zien dolfijnen (2 soorten) en heel veel vogels. En dan nog een prachtige zonsondergang. Mooi!! Heel relaxed en gezellig allemaal. We hebben een leuk internationaal gezelschap: een Deens gezin met 2 jongens (ong 20) een Frans/Taiwanees stel (Gini en Thomas) met een dochtertje van 9 (Alice) en nog een Nederlands meisje (Judith). In onze kamer hebben we een schattige huiskikker die de WC bewaakt.
Vrij 29 juli: vroeg op, want de eerste excursie is om 5.30 uur. Geen straf om de zon te zien opkomen boven de Amazone. We zien heel veel vogels en twee soorten apen. Na het ontbijt doen we een jungletocht te voet. We zien weer andere apen, heel veel vogels waaronder een toekan, een tarantula (spin, een kleintje, maar toch...), een 'elektrische' aal en mieren in alle maten. Ook vertelt de gids van alles over survival in de jungle. Boeiend, maar enorm zweten! Gelukkig na het eten even siësta: zwemmen en lezen/dutten in de hangmat!
In de middag gaan we op piranha's vissen. Helaas maar een magere oogst, maar we zien wel prachtig de dolfijnen van dichtbij. En als kers op de taart na het eten nog op kaaimanjacht! Alleen al prachtig om in het donker over de Amazone te varen, met een prachtige sterrenhemel boven je. En met wat moeite zien we uiteindelijk ook 2 kleine kaaimannen (de 'brilkaaiman' en de zwarte). De gids vist ze uit het water en iedereen wil ze aaien en vasthouden....brrr, hoeft voor mij niet zo! Tot slot nog lekker nakaarten bij een lekker glaasje wijn....life's not so bad!
Za 30 juli: we mogen uitslapen tot half 7! Omdat je best vroeg naar bed gaat (geen tv-geen wifi!) ben je dan ook wel uitgeslapen. Na het ontbijt gaan we weer op pad met de boot. Deze keer gaan we peddelen tussen de bomen. Heerlijk rustig zo door het water glijden en genieten van de vogels en de rust. We zien ook weer verschillende apen en op de terugreis een mooie bonus: een Jaguaranda (lijkt op een kleine zwarte Puma )die snel voor ons uitzwemt en zich in het bos in veiligheid brengt. De andere gids zegt later:"dat is geen geluk maar loterij!". Maar hoe dan ook! Na de siësta hebben we weer een excursie. Deze keer gaan we naar een megaboom van 500 jaar oud, die helaas 3 weken geleden is omgewaaid. We zien nog heel veel spelende aapjes en op een gegeven moment een grote harpij Arend die ze wil pakken. Of dat gelukt is hebben we niet gezien. Verder weer heel veel prachtige vogels en (blauwe) vlinders, dolfijnen....echt genieten. Helaas is fotograferen lastig....
Zo 31 aug: vroeg op om de zonsopgang te bekijken. In de nacht is de stroom uitgevallen. Meest lastig is dat het water nu niet naar boven gepompt kan worden. Maar ach...we zijn gelukkig wel meer gewend. In de ochtend gaan we naar een familie die nog redelijk traditioneel leeft van een eigen maniokplantage, een soort moestuin, vissen en jagen. Onderweg zien we nog massa's roze dolfijnen en een leguaan. Het is vandaag drukkend warm, dus we zijn blij om voor de lunch nog even af te koelen in de rivier. Ineens komt er een tropische regenbui naar beneden...maar in plaats dat het afkoelt wordt het nog benauwder! Het zweet gutst van je af, terwijl je niks doet. Spaart weer een saunabeurt zullen we maar zeggen. Na de lunch moeten we inpakken en samen met Gini, Thomas en Alice worden we naar Manaus gebracht. Het begin van onze vakantie was in elk geval al heerlijk! Maar nu ook wel weer even lekker om een luxe hotel met airco en zwembad te hebben. Morgen vliegen we naar Cuiaba, Pantanal waar we dinsdag weer worden opgepikt voor het volgende avontuur!

Klamme groetjes,
Ronald & Hilde

• 01 Augustus 2016 - 09:05

K.DolmansK.Dolmans2Ziggo:

Hallo. Wat een mooie en heel interessant verhaal!! En die foto's prachtig! Ik kan weer een beetje meereizen!Groetjes..

• 01 Augustus 2016 - 10:23

Marie-louise:

Heerlijk is dat zo'n Amazonelodge! Herkenbaar van Peru. Die huiskikker in de wc zou ik niet zo prijs stellen.... Daar zat n dikke pad op de douchekop, gelukkig bij m'n buurvrouw.
    Dit was in elk geval een heel mooi begin van de vakantie! Ben benieuwd naar de Pantanal.
    Frisse groetjes uit Nederland, Marie Louise

• 01 Augustus 2016 - 20:40

Charlotte:

Verhaal uiteindelijk vanmiddag al gelezen. Wat prachtig de Amazone! Ik ga zo nog eens goed de foto's bekijken want dat was niet geweldig op de telefoon. Geniet er van, Brazilië is zoooooo mooi!

Groetjes, ook van Robin en Sophie

• 01 Augustus 2016 - 21:24

Ineke:

We genieten weer mee met jullie belevenissen, maar ik zou niet durven zwemmen daar geloof ik en ook weer schitterende foto's.

• 02 Augustus 2016 - 14:45

Heleen Daane:

Hoi Hilde en Ronald,wat geniet ik toch weer van je prachtige foto's.En alles wat je mee hebt gemaakt,en nog gaat maken.Wens jullie een prachtige reis verder,en straks heel veel plezier bij de paarden.Groetjes Piet en Heleen.

• 02 Augustus 2016 - 14:46

Evelien:

Wat een leuke verhalen om te lezen en wat ondernemen jullie veel!
    Stiekum een beetje jaloers.
    geniet van het vele mooie wat jullie zien!

groeten Evelien

• 02 Augustus 2016 - 16:43

Angela:

Geweldig!!!

• 02 Augustus 2016 - 18:49

Cora Timmerman:

Wat leuk om zo het verslag te lezen! Lijkt me een fantastische reis. Veel te beleven.

• 02 Augustus 2016 - 22:44

Pauline:

Prachtige foto's, genieten.

• 03 Augustus 2016 - 12:13

Elma :

Heel leuk om jullie belevenissen te kunnen volgen. Nog heel veel moois gewenst.