Mount Cook - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Mount Cook - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Mount Cook

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

12 December 2015 | Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook

Hallo allemaal,

We vervolgen onze reis...do 10-12 moeten we al vroeg in de bus zitten, van Queenstown naar Mount Cook Village.
Het is een mooie rit, eerst door de wijngaarden, dan door fruitteeltgebied en daarna zicht op de besneeuwde toppen. Het landschap ziet er uit als in Lord of the Rings (maar die is hier dan ook gefilmd). Helaas blijft Mount Cook in de wolken. 'S middags lopen we wat door het dorpje en bekijken het museum/infocentre. Later trekken de wolken gelukkig weg en kunnen we nog mooie foto's maken. We worden omringd door bergen, gletsjers en sneeuw. Mooi!
Vrij 11-12 gaan we lopen naar de Mueller Hut op 1800 mtr.. Dat is dus ruim 1000 hoogtemeters, gevormd door o.a. 2000 trappen....zucht! Je moet je eerst melden bij het infocentre en bij terugkomst ook weer afmelden. Eerst loop je naar de camping en dan via Kea-punt (840 mtr) begint de klim op naar Sealy Tarns (1250 mtr). Dan ben je klaar met de trapjes, maar dan begint het pas echt! Met handen en voeten, over grote keien, door de sneeuw....nee, degene die paragliden een prestatie vond, mag er hier nog eens achteraan klimmen! Maar....de uitzichten zijn werkelijk fenomenaal! En uiteindelijk dan toch de hut, middenin de sneeuw. Evenals de toiletten. Tja, als je vraagt om avontuur, dan kun je het krijgen!
In totaal slapen er 14 mensen in de hut plus de beheerder. Om 7 uur is er radiocontact met beneden plus de andere hutten in de buurt. Ze controleren dan of iedereen die vertrokken is ook goed is aangekomen. En ze geven het laatste weerbericht. Gelukkig is het wat bijgesteld, want oorspronkelijk voorspelden ze windkracht 10 en heel veel regen (daarboven ws sneeuw). Gezien het 'uitdagende' parcours terug geen fijne gedachte.
'S avonds worden we nog getrakteerd op een prachtige zonsondergang en dan maar de slaapzak in. Er liggen ook nog dekens en uiteindelijk wordt het ook niet extreem koud.
Om 5 uur worden we wakker omdat de eersten alweer opstaan. Even naar de WC (alles aantrekken plus goede schoenen) en genieten van een prachtige zonsopkomst. Toch nog maar even terug in bed, want het weer ziet er prima uit. Uiteindelijk zijn we na half 7 op pad en 3 uur (en tientallen keien, meerdere sneeuwvelden EN 2000 trappen) later weer in het dorp. Ondertussen is het gaan regenen. Maar goed dat we bijtijds vertrokken zijn. Op dit moment spoelt het van de regen en waait het flink. Lekker weer voor de sauna dus!
Morgenmiddag gaan we naar Christchurch met de bus.

Heel veel groetjes,
Ronald en Hilde

Ps bij het vorige reisverslag staan nog meer foto's plus een filmpje van het paragliden.

• 12 December 2015 - 11:47

K.DolmansK.Dolmans2Ziggo:

Wat een bericht mit zoveel aventuur!! Het kan weer niet op, toch mooi!!

• 12 December 2015 - 17:15

Theo En Marga:

Hoi Ronald en Hilde, wat ontzettend mooi en wat een tocht. We dachten dat wíj bergwandelaars waren... :-) Jullie hebben een erg afwisselend programma, zeg, heel leuk. Fijne tijd nog samen. Groeten van ons viertjes.

• 13 December 2015 - 13:04

Rivke:

Wauw wat ontzettend mooi!! Echt heel leuk om mee te genieten van jullie reis!
    Groetjes Rivke

• 13 December 2015 - 16:29

Mary:

Dat is nog eens wat anders dan een Alpenwandeling. Tjonge, wat een indrukwekkend landschap!
    We missen overigens wel het wijntje in dit verhaal:)

Groetjes van Mary en Adri

• 13 December 2015 - 18:49

Lily:

Wat moet dat een bijzonder stuk zijn geweest!!! Maar wat een geklim.....julder bin toppers!

liefs Lily

• 14 December 2015 - 02:40

Viola:

Wat een tocht!! Gelukkig voor het slechte weer weer beneden. Dan is een sauna zeer welkom! Geen pijn in de benen? Is er bij julie eigenlijk kerstsfeer? Hier volop!!! XXX uit San Gil