Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

Rotorua

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

23 November 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Kia ora,

Dat hebben we gisteren wel 100x geroepen, dus dat is er nu goed ingestampt.
Allereerst bedankt voor alle leuke reacties op de berichten! Ga vooral DOOR, vinden we erg leuk!! We hebben hier geen last van terreurdreiging, totaly relaxed. En de blessures doen ook hun best om ADV te nemen (voel mijn voet wel, maar gaat prima). Dus inderdaad, niet moeilijk om hier te genieten!
We zitten weer in de bus, Rotorua -Wellington, bijna 8 uur (pffff), dus alle tijd om alles bij te werken.
Rotorua is het toeristische middelpunt van Nieuw-Zeeland. Dat hebben we wel gemerkt, maar het is toch wel leuk. Het staat bekend om zijn geothermische activiteit. Dat ruik je gelijk als je uit de bus stapt (rotte eieren)! Er is een park met allemaal warme baden, pruttelende modderpoelen en dampende watertjes. Uiteraard hebben we een heilzaam voetenbadje genomen. Daarna hebben we nog langs het meer en het museum (Engels!!) gewandeld. Voor de avond hadden we een excursie naar een Maori-dorp geboekt. Ja, je moet natuurlijk zo veel mogelijk meepikken als je hier bent! Het wel een hoog 'Volendamgehalte' (zonder de klompen), maar was toch wel leuk. Het leukste was misschien nog wel de knettergekke buschauffeur! Hij vertaalde Kia Ora in ruim 60 talen, met de nodige grapjes over de talen en landen eromheen en wij moesten ook eindeloos Kia Ora gillen. Op de terugweg werd van elk aanwezig land een lied gezongen, dus we hebben nog lekker het Wilhelmus door de bus geblèrd (niet mooi, wel hard)! En als Zugabe reed hij al zingende wel 7x een rotonde rond! Zelden zo gelachen met die mafkees.
Maar dan de excursie waar het eigenlijk om ging....eerst werd een chief aangewezen en hij moest een vredesoffer brengen alvorens we het dorp in mochten. Gelukkig hadden wij een stoere Venezuelaan (?) in de bus. In het dorp werden allerlei activiteiten (bv vlechten, tatoeeren) getoond en 'spelletjes' gedaan of traditionele zaken geleerd (bv zwaaien met balletjes (poi) voor de vrouwen en de Haka voor de mannen). Dus Ronald is in training voor de Haka, maar hij is er nog net niet helemaal...we hebben gelukkig nog even! Hierna zagen we hoe het voedsel, dat bereid wordt in warme kuilen onder de grond, werd opgegraven. Vervolgens kregen we een show met traditionele zang en dans. En tot slot dan de maaltijd: aardappels, wortels, kamura, lam, kip, mossels, vis, salade....en pavlova en steamed pudding toe. Erg lekker, maar we waren eerder al verwend door Kierans traditionele maaltijd, die er veel op leek. Eenmaal terug in de stad wilden we nog even wat gaan drinken, maar ongelooflijk.....Goes op zondag 30 jaar geleden was er nog gezellig bij! Geen cafeetje te bekennen en bijna niemand op straat. Waarschijnlijk zitten al die mensen in hun motel of camper buiten de stad?! Dan maar terug naar de hostel en nog even internetten en een stukje van Lord of the Rings kijken. En vandaag weer bijtijds op pad. Terwijl ik dit typ wordt ik getrakteerd op de prachtigste uitzichten (Mount Doom kwam net voorbij!), dus zelfs bussen is hier geen straf!

Lieve groetjes voor jullie allemaal.
Ronald en Hilde

• 24 November 2015 - 09:04

Ineke De Jonge:

Schitterend Hilde, weer mooie verhalen en hele belevenissen.

• 24 November 2015 - 09:46

K.Dolmans:

Ik vind jullie reisverhale prachtig!! Ik kan een beetje meereizen en ook de fotos bekijken.

• 24 November 2015 - 12:54

Marie-Louise:

Hallo Hilde en Ronald,
    Leuk, wat jullie meemaken.
    Geweldig, zo'n chauffeur! Die vergeet je je leven lang niet meer. Hebben we ook al eens meegemaakt!
    Jullie hebben de eer van Nederland weer hoog gehouden door het Wilhelmus te "zingen"!
    Ja, en zo'n toeristisch uitstapje: leuk om een indruk te hebben terwijl je weet dat het wel veelal een toneelstukje is. Maar misschien daarom wel grappig. Ik heb in elk geval genoten van het filmpje, haha!

Hier is ondertussen de winter echt wel begonnen: wat is het koud en guur! Dus geniet maar lekker daar.
    Let op, vooral niet teveel op je telefoon kijken, anders mis je teveel van de mooie busrit!
    Liefs, Marie-Louise

• 24 November 2015 - 15:48

Lily:

Hahaha, wat een mix van culturen! (taal, liedjes, lord of the rings enz) En leuk, een gezellige buschauffeur. Fijn dat jullie zo genieten!

Lilyx