fjorden! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu fjorden! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ronald en Hilde Aarts - WaarBenJij.nu

fjorden!

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Hilde

27 November 2007 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hey Allemaal!

Eerst even jullie berichtjes gelezen. Altijd heerlijk!!! Alleen....ons hondje willen we echt weer terug hoor! Die missen we best wel (ondanks alle geweldige indrukken).
Nog even een foto van de gletsjer rechtgezet. We moesten op het laatst natuurlijk weer haasten. Ik was ook nog vergeten te vertellen dat we bij Fox een tv-ploeg van RTL-travel tegen het lijf liepen. Ze gaan in maart uitzenden, dus natuurlijk kijken!!
Maar nu weer verder! Vanuit Fox Glacier zijn we dus met de bus naar Queenstown gereden. Het was in eerste instantie nogal regenachtig, maar later klaarde het gelukkig goed op en in Queenstown scheen de zon. Wel veel wind! De buschauffeur heeft de hele weg verteld: over de geschiedenis, over de natuur, etc. Het zijn hier (bijna) allemaal rijdende encyclopedien. Wel leuk, want vanuit je luie stoel kom je heel veel te weten. Dan wordt er geregeld ook nogal eens gestopt om een foto te maken of naar het landschap te kijken - heel leuk!
De mensen hier doen ontzettend hun best om het de gasten naar de zin te maken. Ze zijn ook erg trots op hun land (hebben we het idee) en daar kunnen we ons alles bij voorstellen.
In Queenstown hebben we gewoon een beetje rondgewandeld en zijn daarna lekker gaan eten (Mexicaans deze keer).
De volgende dag gingen we met de bus naar Milford Sound. Weer zo'n enthousiaste chauffeur! Deze keer werden we zelfs op bepaalde plekjes "gedropt" waar je een wandelingetje kon maken (Mirror Lakes en The Chasm) en aan het eind van de wandeling werd je weer opgepikt. Het was wel een beetje "kudde-achtig" want al die buspassagiers werden op dezelfde plek gedropt, maar toch....Vooral die Chasm was verassend: het water had helemaal gaten geslepen en kolkte er doorheen. Mooi!
In Milford Sound hebben we eerst wat rondgewandeld. We zouden pas om half 5 vertrekken met de boot, dus we hadden alle tijd. Het was best aardig weer, beetje zon, beetje wolken - voor Milford heel goed want de afgelopen weken zagen we op het weerbericht daar alleen maar plensregen. En dat kan kloppen want ze hebben 9 meter regen per jaar (berekenen ze al niet meer in mm!!).
De boot was gezellig ingericht. We hadden een piepklein hutje voor ons tweeen (had nog een derde bijgepast maar dat hoefde gelukkig niet!). We begonnen met soep en gelijk een stukje varen. Vervolgens werden "wateractiviteiten" aangekondigd. Wij hadden het al steenkoud van het in de wind staan, maar goed...je kon kiezen uit zwemmen (ha, ha, dacht 't niet!), kajakken (maar ik kan echt niet sturen met zo'n ding en de Tasmanzee is best wild als je uit koers raakt!!) en met een kleine boot mee. Dat laatste hebben we dus gedaan. En dat was eigenlijk heel leuk. Het meisje dat de boot bestuurde wist veel te vertellen en...we zagen pinguins!! Deze keer "crested penguins" en die hadden we nog niet gezien. Leuk, hoor! Helaas ging het regenen dus uiteindelijk waren we blij dat we weer terug op de boot mochten. 's Avonds heerlijk gegeten en op het gemakje wat gelezen. OP een gegeven moment werden dolfijnen gesignaleerd. Gaaf! Ronald heeft ze gefilmd, dus zie filmpje! 's Nachts redelijk geslapen en de volgende ochtend weer bijtijds (voor zevenen) op. We voeren na het ontbijt de fjord uit naar de Tasmanzee. Nou, dat voel je wel! Terugvaren in de fjord was heel mooi. Dan kun je je ook voorstellen dat ze in eerste instantie de fjord niet zagen (Thomas Cook, die Nieuw-Zeeland in kaart bracht)en dachten dat de bergen doorliepen. Er was 's nachts wat poedersneeuw op de bergen gevallen, mooi! Het licht was trouwens toch mooi: beetje wolkjes, zon en die besneeuwde toppen. Apart! Al snel zagen we weer pinguins en op een gegeven moment zagen we ze zwemmen/springen. Echt heel leuk om te zien! Helaas...niet gelukt om vast te leggen op foto en film. Ook nog een zeerob en weer dolfijnen gezien (zoals ik het opnoem klinkt het echt saai!). Nu met een kleintje erbij. Zo was het een heel afwisselende boottocht.
We zouden eigenlijk pas 's middags met de bus terugkunnen, maar gelukkig was een andere buschauffeur zo aardig dat we al gelijk met hem mee mochten. Dat scheelde veel! Het was ondertussen goed opgeklaard dus we hadden prachtig zicht op de bergen. Je blijft ervan genieten, zo bijzonder! De weg van/naar Milford is trouwens ook een verhaal apart. Geregeld zijn er lawines en ligt de hele weg onder sneeuw en puin (en wordt dan uiteraard afgesloten). Ook liet de buschauffeur zien wat er met bergen gebeurd was door aardbevingen (schijn je ook nogal regelmatig te hebben hier).
Vanmiddag in Queenstown nog wat "geshopt": alweer een boek gekocht! En natuurlijk weer lekker gegeten, deze keer Indiaas. Het is hier nu heel koud, het lijkt wel winter.
Morgen gaan we bijtijds op pad met onze groep: 18 wandelaars en 4 gidsen. Poe, poe! Wat een aandacht! De komende week lopen we dus door de bergen - in een van de eerste berichten staat een site met plaatjes, voor als jullie niet zo lang kunnen wachten!
Dan gaan we nu weer proberen wat foto's en filmpjes er bij te zetten.
Heel veel groetjes en tot over een weekje, he!

Liefs,
Ronald en Hilde xxx

• 27 November 2007 - 09:57

Mariette:

Wat gaaf toch allemaal. Ik denk dat jullie je heel vaak heel nietig voelen als je in die grootse natuur staat.
    Overweldigend die foto's!

• 27 November 2007 - 11:10

Marie-Louise:

Weer héél apart die foto's. Zo zie je dat minder goed weer ook zijn charmes heeft. Ik herken dat ook wel. Wij hadden ook een dag heel koud, maar onze gids wist het zo te brengen dat we toch uiteindelijk de voordelen ervan zagen.
    Het lijkt wel of de boot de dolfijn raakt!
    Ik hoop dat jullie een mooie wandeltocht nu gaan krijgen, met een ietsje meer zon.
    Want dat grauwe, grijze, miezerige hebben we hier in Nederland ook.
    Verder gaat hier alles z'n gangetje. Je kent dat wel: druk, druk, druk.
    De tijd vliegt. Dus geniet verder met volle teugen.

• 27 November 2007 - 11:27

Viola:

In een woord: geweldig!!
    Veel succes en plezier met jullie wandeling. En nog bedankt voor het telefoontje, ik was echt verrast!! Maar vond het heeel leuk!
    xxx Viola

• 27 November 2007 - 12:00

Marlies En Eline:

Wat overweldigend allemaal!!
    Fijn dat we op deze manier mogen meegenieten.

• 27 November 2007 - 12:15

Fleur:

Hee Hilde en Ronald!!!!
    Wat is het toch elke keer weer geniten van jullie super verhalen en nog mooiere fotos! wauw helemaal super! jullie hebben echt al zoveel gezien! En de landschappen zijn echt zo verschillend en ook het daarbij horende weer!
    Lekker op en top genieten!
    Hier gaat alles ook lekker, alles verloopt volgens schema!!!
    Heel veel plezier en succes in de bergen zet m weer op met die voetjes!
    Liefs Fleur

• 27 November 2007 - 14:34

Marleen:

Wat een mooie fjorden
    Nog heel veel plezier

groetjes

• 27 November 2007 - 17:39

Mam En Pap:

Wat een leuk reisverhaal en al de mooie fotos en filmpjes! En nu de berge in heb ik begrepen. Het allerbeste voor jullie en heel veel groetjes.

• 27 November 2007 - 20:19

Ineke:

Jullie krijgen ze wel terug hoor, maar gelukkig voorlopig nog niet.
    Jullie beleven en zien hele mooie dingen,schitterend, geniet er nog maar lekker van en wandel ze in de bergen.

• 28 November 2007 - 10:28

Antine:

Mooooooooooi weer, en wij maar werken aan de IHP's , fietsen in de regen en de kou met sinterklaasliedjes in je oren !
    De h2o foto is geweldig....

• 28 November 2007 - 12:34

Nienke:

Hoi Hilde en Ronald,
    Elke keer als ik jullie verhalen lees en de foto's bekijk denk ik weer terug aan toen ik er zelf was. En dat voelt heerlijk! Vooral van Milford Sound heb ik erg genoten!
    Hier in NL gaat het prima. Ik moet nog 3 weekjes werken en dan lekker met verlof.
    Verder veel stakingen in het voorgezet onderwijs, NL elftal mag meedoen met het EK en Sinterklaas is er weer.
    Genietse weer en tot snel!

• 01 December 2007 - 23:07

Lily:

Goeiendag! wat een prachtige foto's!!!
    Helaas komt een van de filmpjes niet door. Een tijdje terug kwam de dolfijn foto (notabene om gevraagd!) niet goed door (alleen maar grote kleurblokken)Maar een tijdje later weer wel. Dus je snapt: ik blijf hopen!
    Tot binnenkort, dan ga ik denk ik nog wel meer horen. Ben benieuwd. Zelfs na zo'n intensief reisverslag.